نشانه های مثبتی دال بر حل مشکلات با دولت اقلیم کردستان وجود دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مسئول دفتر رسانهای اتحادیۀ میهنی کردستان در اظهاراتی به کردپرس گفت: از نظر اتحادیۀ میهنی کردستان مشکلی در میان اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات کردستان وجود ندارد. هدف ما آن است که حکمرانی بهتر و درستتری بویژه در حوزۀ توزیع بودجه و درآمدها ایجاد کنیم. اکنون نشانههای مثبتی دال بر حل اختلافات در درون دولت اقلیم کردستان بروز یافتهاند. ما امیدوار هستیم که تلاشهایمان به نتیجه برسد.

کردپرس:

ستران عبداللە مسئول دفتر رسانە ای اتحادیە میهنی کردستان در اظهارتی، برخی از مهمترین مسایل روز اقلیم کردستان، دولت اقلیم و مسایل درون حزبی اتحادیۀ میهنی کردستان را برای کردپرس تشریح کرد. خبرنگار کردپرس موضوع بازگشت یا عدم بازگشت تیم وزارتی اتحادیۀ میهنی کردستان به درون دولت اقلیم را از مسئول رسانه‌ای این حزب کردستانی جویا شد. ستران عبدالله در این خصوص به کردپرس گفت:  اگر تلاش‌های کنونی به نتیجه برسند، نفس بازگشت اتحادیۀ میهنی به درون دولت مشکل برجسته‌ای نخواهد بود؛ زیرا ما حل مشکلات را اساس رویکرد خود می‌دانیم. بخشی دیگر از مسایل برجستۀ کنونی مربوط به موضوع انتخابات و برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد و بر پایۀ اصل دموکراسی است. در این خصوص نیز تفاهم‌هایی وجود دارد و ما قصد نداریم با موضع‌گیری یا اظهاراتی، سبب ایجاد تنش شویم اما معتقدیم که کارهای بسیاری باید انجام شود تا مشکلات حل شوند. هرگاه این مشکلات حل شدند، راه برای اصلاح اوضاع دولت و خدمات‌رسانی و همچنین برگزاری انتخابات آینده اقلیم کردستان هموار خواهد شد.

در روزهای اخیر، لاهور شیخ جنگی و هیأت همراهش در اربیل با دو حزب اسلامی اتحاد اسلامی و جماعت عدالت کردستان دیدار کرد. شادمان ملا حسن عضو هیأت همراه لاهور شیخ جنگی و عضو شورای رهبری اتحادیۀ میهنی کردستان این دیدار را دیداری سیاسی خواند و گفت در آیندۀ نزدیک با دیگر جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان دیدار خواهند کرد. این در حالی است که لاهور شیخ جنگی پس از حوادث 8 تموز، با بافل طالبانی دچار اختلاف شدند و از آن پس بافل طالبانی اعلام کرد که او به تنهایی رئیس اتحادیۀ میهنی کردستان و این حزب من بعد رئیس مشترک نخواهد داشت. اما پس از آن که لاهور شیخ جنگی حکم دادگاه را مبنی بر رئیس مشترک بودن در اتحادیۀ میهنی دریافت کرد، به دیدار احزاب اسلامی در اربیل رفت و در اظهاراتی کوتاه، گفت که او هنوز عضو و رئیس مشترک اتحادیۀ میهنی است. کردپرس موضع اتحادیۀ میهنی کردستان را دربارۀ فعالیت اخیر لاهور شیخ جنگی جویا شد اما پاسخی از مسئول دفتر رسانه‌ای اتحادیۀ میهنی کردستان دریافت نکرد.

 انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان از جمله مهم‌ترین مباحث عرصۀ سیاسی اقلیم کردستان در روزهای اخیر به شمار می‌آید. هر یک از احزاب و جریان‌های سیاسی اقلیم کردستان در مواضع رسمی خود خواهان برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم و بدون تأخیر هستندغ با این وجود برخی از جریان‌های، رقبا و دیگر احزاب متهم می‌کنند و معتقدند که انتخابات را به تأخیر می‌اندازند. ستران عبدالله دربارۀ موضع اتحادیۀ میهنی کردستان درخصوص انتخابات پارلمان اقلیم کردستان به کردپرس گفت: موضع اتحادیۀ میهنی آن است که انتخابات برگزار شود و معتقدیم که آماده‌سازی بستر لازم برای این کار، فرایند برگزاری انتخابات را آسان‌تر، بهتر و واقعی‌تر خواهد کرد.

سال گذشته دو جریان سیاسی، مهلت پارلمان را تمدید کردند تا موضوع شمار رأی‌دهندگان، قانون انتخابات، کمیسیون برگزاری و شمار کرسی‌های اقلیت‌ها را اصلاح کنند و در این زمینه به فرم و قانونی مناسب دست یابند. دلیل تمدیدی مهلت پارلمان این موارد بوده است اما با آن همه انتقاد تند و سرزنش مواجه شد. هدف از تمدید مهلت پارلمان آن بود که به اعتمادی جهت هم‌زیستی در سایۀ قانون محکمی دربارۀ انتخابات دست یابیم. اگر مجموعۀ این موارد فراهم شوند اتحادیۀ میهنی کردستان معتقد است که انتخابات بهترین راه حل برای مشکلات اقلیم کردستان است.

به طور کلی حتی نه تنها دربارۀ موضوع اختلافات میان اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات، بلکه در هر مملکتی، زمانی که اختلافات برجسته‌ای در میان جریان‌های سیاسی رخ می‌دهند موضوع انتخاباتت برجسته می‌شود؛ زیرا انتخابات در واقع یکی از راه‌های حل مشکلات حکمرانی است.  ما معتقدیم که اگر شرایط مناسبی برای انتخابات فراهم شود، بسیاری از مشکلاتی که میان دیگر جریان‌های سیاسی و همچنین در میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات است حل خواهد شد.

کد خبر 2755406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha