تازه‌ترین موضع دولت اقلیم کردستان درباره آغاز صادرات نفت

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ رئیس دولت اقلیم کردستان و دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امور خاورمیانه و هیئت همراهش گرد هم آمدند و با اعلام اتفاق نظر بر سر اجرای مفاد توافقنامه منعقد شده میان حکومت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق، در خصوص موضوع نفت اظهار داشتند که صادرات نفت اقلیم از سر گرفته شود تا دیگر بیش از این عموم شهروندان عراق و اقلیم کردستان متضرر نشوند.

به گزارش کردپرس به نقل از خندان، دولت اقلیم کردستان در بیانەای اعلام کرد روز چهارشنبه «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان از «باربارا لیف» دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در امور خاورمیانه و هیئت همراه وی استقبال کرد.

در دیداری کە میان مسرور بارزانی و لیف برگزار شد و «الینا رومناوسکی» سفیر آمریکا در عراق و «آرون هیکس» سرکنسول آمریکا حضور داشتند آخرین تحولات و پیشرفتهای عراق و گسترش روابط اقلیم کردستان و آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
محور اصلی این جلسه به اهمیت حل مشکلات میان اقلیم و دولت عراق اختصاص یافت و دو طرف بر سر اجرای مفاد توافقنامه منعقد شده دولت حکومت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق در خصوص موضوع نفت اتفاق نظر داشتند  و اظهار داشتند که صادرات نفت اقلیم از سر گرفته شود تا دیگر بیش از این عموم شهروندان عراق و اقلیم کردستان متضرر نشوند.
مسرور بارزانی درباره شرایط اقلیم کردستان گفت:«باید انتخابات پارلمان کردستان در موعد مقرر خود در سال جاری برگزار شود.» در این خصوص آمادگی دولت اقلیم را برای تسهیل در انجام این امر اعلام کرد.
دو طرف در بخش دیگری از دیدار خود، به بحث درباره اصلاحات وزارت پیشمرگه و اهمیت اجرایی شدن توافقنامه شنگال و عادی سازی شرایط این منطقه و خروج سربازان و نیروهای مسلح غیر قانونی و بازگشت آوارگان به مناطق خود پرداختند.
در روز ۲۵ مارس سال جاری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق لوله‌های نفتی متوقف شد. پس از آن دولت عراق برنده شکایت خود برعلیه ترکیه شد با این اتهام که دولت ترکیه با امضای توافقنامه با دولت اقلیم کردستان در خصوص صادرات مستقل نفت اقلیم ،ناقض توافقنامه سال ۱۹۷۴ بوده است.

کد خبر 2755187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha