آیا کردها نتیجه انتخابات ترکیه را تعیین می کنند؟

سرویس جهان-  20 درصد مردم ترکیه کرد هستند. اکنون دولت و اپوزیسیون برای کسب بیشترین آرای کردها با هم رقابت می کنند زیرا تصمیم کردها در نتیجه انتخابات می تواند تعیین کننده باشد. با این حال، اردوغان سالهاست که حمایت آنها را از دست داده است.

به گزارش کردپرس، اقلیت کرد در ترکیه از زمان تأسیس جمهوری مورد بی توجهی قرار گرفته است. آنها اغلب به نزدیک بودن به سازمان تروریستی کردی پ.ک.ک متهم می شوند. کردها در صورتی که به زبان خود صحبت می کنند مورد حمله قرار می گیرند.

دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی این کشور در حال دامن زدن به این روند است. کمال قلیچداراوغلو، نامزد ریاست جمهوری از حزب CHP، در یک ویدئو اردوغان را متهم می کند و می گوید: «هر وقت اردوغان متوجه می شود که ممکن است در انتخابات شکست بخورد، اسم کردها را به زبان می آورد و با آنها مانند تروریست رفتار می کند. واقعا شرم آور است، هر روز با میلیون‌ها کرد مانند تروریست رفتار می‌شود و این کار متوقف هم نمی‌شود.»

کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق، در انتخابات ماه می با اردوغان رئیس جمهور این کشور رقابت خواهد کرد. شانس او چقدر است؟

اردوغان خود را "دوست واقعی کردها" می داند

اردوغان اینگونه برخوردها با خود را بر نمی تابد و مخالف آن است. او در تلویزیون، خطاب به حزب جمهوریخواه خلق  گفت: « واقعاً من به شهروندان کرد، برادران و خواهران کرد اهمیتی نمی‌دهم! همه اینها دروغ است!». به گفته اردوغان، او دوست واقعی کردها است.

اما تلاش برای دستیابی به رای کردها و ایجاد توازن سیاسی، با توجه به ویژگیهایی که در مورد کردها وجود دارد، یک اقدام سیاسی دشوار است. اردوغان اینگونه سعی در جذب رای کردها دارد: «ما هم به اندازه شما کرد هستیم. ما ترک ها و کردها ستون های این کشور هستیم.»

حدود 20 درصد از مردم ترکیه ریشه کردی دارند. اردوغان سال هاست که تلاش می کند با آنها آشتی کند. بسیاری به حزب او، حزب عدالت و توسعه رأی دادند. اما اردوغان در سال 2015 به این روند پایان داد.

ترکیه 15 روز دیگر مجدداً پارلمان و رئیس دولت را انتخاب خواهد کرد و اردوغان، رئیس جمهور کنونی تحت فشار است.

حزب عدالت و توسعه حمایت کردها را از دست می دهد

وهاپ کاسکون از دانشگاه دجله در دیاربکر می گوید که از آن زمان تاکنون، بسیاری از کردها با اردوغان دوران بدی را گذرانده اند. این موضوع در انتخابات محلی 2019 مشخص شد.

حزب عدالت و توسعه با حمایت رای دهندگان کرد در انتخابات به موفقیت بزرگی دست یافت. با این حال، برای مثال در انتخابات محلی 2019، آنها دیگر از حمایت کردها برخوردار نبودند. کاسکون توضیح می دهد که در نتیجه، حزب عدالت و توسعه شهرداری شهرهای بزرگ را از دست داد.

در ارتباط با خسارتها در مناطق زلزله زده فعالان ساخت و ساز متهم به عدم ساخت خانه ها بر اساس مقررات هستند. بسیاری از این ساختمانها در لزله کاملاً نابود شده اند.

 بیشتر مردم در بخش‌های کردنشین کشور، از زمان وقوع زلزله در زمستان گذشته، بیشتر از اردوغان و AKP او عصبانی شده‌اند. آنها او را به خاطر رعایت نکردن مقررات ساختمانی سرزنش می کنند و اینکه او در گذشته اطمینان حاصل کرده است که کلاهبرداران ساختمان با اندکی مصونیت از مجازات فرار کرده اند.

اما حتی قبل از زلزله، اردوغان به دلیل بحران اقتصادی، حمایت اقلیت کرد را بیشتر و بیشتر از دست داده بود. منکشه قیزیلدره، سیاستمدار چپگرای کرد معتقد است که این موضوع در نتایج انتخابات منعکس خواهد شد.

او معتقد است «فقرا فقیرتر می شوند. بیشتر مردم مناطق کردنشین فقیر هستند و ضربه سختی به آنها وارد شده است. بنابراین فکر می‌کنم این چیزی است که تغییر حاکمیت را ضروری می کند.» از نظر او، کردها بیشتر از دیگران از سیاست های اردوغان آسیب می بینند.

"آشفتگی احتمالی"

همین یک واقعیت که زبان کردها به رسمیت شناخته نمی شود، مشکلات زیادی ایجاد می کند. قیزیلدره می گوید: «اکثر کردها، به ویژه زنان، ترکی صحبت نمی کنند. اگر آنها باید به بیمارستان بروند یا به مقامات مراجعه کنند، به مترجم نیاز دارند».

به گفته وهاب کاکو ن، روی هم رفته، همه اینها ایجاد یک تحول سیاسی در ترکیه را محتمل می سازد. حزب اردوغان، به دلیل روابط دشوارش با کردها از نظر سیاسی به مشکل بر می خورد.

به گفته کاسکون، حزب عدالت و توسعه، از سال 2019 هیچ گامی برای بهبود روابط با کردها برنداشته است. به همین دلیل است که به احتمال بسیار زیاد، حزب عدالت و توسعه، برای اولین بار در انتخابات شکست بخورد.

منبع: گلوب اکو

کد خبر 2755029