میزان تعیین محوطه‌های تاریخی آذربایجان غربی غیرقابل قبول است

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در سطح استان یک هزار و ۷۴۹ اثر ثبت ملی وجود دارد که اغلب آنها از نوع تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی بوده و متاسفانه تاکنون ۱۰۰ اثر از این تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی تعیین حریم شده است که این آمار غیرقابل قبول است.

به ‌گزارش کردپرس، مرتضی صفری، در مراسم گرامیداشت روز بناها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به ظرفیت و غنای فرهنگی استان اظهار کرد: وجود قاشق‌های قدیمی سه هزار ساله در موزه ارومیه نشان‌دهنده فرهنگ غنی ایرانی‌ها در خورد غذا و رعایت بهداشت بوده است در حالی که در بسیاری از جوامع تا همین چند قرن پیش با دست غذا می‌خوردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در سطح استان یک هزار و ۷۴۹ اثر ثبت ملی وجود دارد که اغلب آنها از نوع تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی بوده و متاسفانه تاکنون ۱۰۰ اثر از این تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی تعیین حریم شده است که این آمار غیرقابل قبول بوده و باید با برنامه‌ریزی مناسب برای تعیین حریم این آثار اقدام کرد.

صفری با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری نیازمند همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌ها است، گفت: در چند ماه گذشته با تلاش‌های انجام شده در راستای افزایش تعاملات با دستگاه‌های دیگر و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های آذربلیجان غربی، حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان ارشد استان و سایر دستگاه‌ها تبدیل شده است.

او ادامه داد: بازدید استاندار آذربایجان غربی از موزه باستان‌شناسی، مجتمع رفاهی و گردشگری ستاره سیلوانا، هتل شهریار، باغ وحش، دریاچه ارومیه و بازارچه صنایع‌دستی نشان‌دهنده توجه ویژه وی به موضوعات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: همچنین در ماه گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی بازدیدی چند ساعته از موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، مسجد جامع و بازار ارومیه داشته که وی نیز در این بازدیدها از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و کمبودهای استان قرار گرفته و قول مساعد برای تامین اعتبار حفاظت و مرمت از آثار تاریخی استان را داد.

صفری اظهار کرد: اعتبارات عمرانی استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ درصد رشد داشته است که جای امیدواری دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: با توافقات انجام شده با سازمان منطقه آزاد ماکو اقدامات لازم برای مرمت و احیای بناهای باارزش پردیسان ماکو در چند ماه آینده آغاز خواهد شد.

کد خبر 2754782

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha