توقف همراهی سلیمانیه با کردهای سوریه شرط ترکیه برای برقراری پروازها

سرویس جهان- بر اساس گزارش نیوعرب، ترکیه در مقابل ممنوع الفعالیت شدن احزاب نزدیک به پ.ک.ک در سلیمانیه و پایان دادن به همکاری اتحادیه میهنی با کردهای سوریه، با ازسرگیری پروازها از این استان به ترکیه و بالعکس موافقت کرده است.

به گزارش کردپرس، دو نشریه المانیتور و نیوعرب از دیدار قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان و از مقامات ارشد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با رئیس و معاون رئیس سازمان اطلاعات ترکیه خبر دادند. قباد طالبانی در بغداد با موتلو توکا، معاون رئیس سازمان اطلاعات ترکیه دیدار کرده و سپس برای دیدار با هاکان فیدان، رئیس این سازمان به ترکیه رفته است.

بر اساس گزارش این دو نشریه، محتوای دیدار و مذاکره طالبانی با این دو مقام امنیتی ترکیه به بسته شدن آسمان ترکیه به روی پروازهای با مبدأ سلیمانیه، پس از جنجال ترور نافرجام فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه در نزدیکی فرودگاه سلیمانیه و متهم شدن ترکیه به دست داشتن در این حمله مرتبط بوده است.

نیوعرب مدعی شده که دو طرف بر سر ازسرگیری پروازها به ترکیه و بالعکس به توافق رسیده‌اند و سلیمانیه با شروط ترکیه موافقت کرده است.

این نشریه مدعی شد که خواسته اصلی ترکیه از طالبانی ممنوع الفعالیت شدن احزاب کرد نزدیک به پ.ک.ک بوده که از نظر آنکارا یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود. ترکیه همچنین خواستار همکاری حزب اتحادیه میهنی با این کشور در ارتباط با فعالیتهای پ.ک.ک در این استان و همچنین پایان دادن به همکاری اتحادیه میهنی با نهادهای کرد سوریه از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه شده است.

این نشریه به نقل از منابع خود تاکید کرده که توافق نهایی نشده اما ترکیه قول داده، در صورت تن دادن سلیمانیه به خواسته‌های امنیتی خود پروازها از سلیمانیه به ترکیه و بالعکس، از روز سوم جولای از سر گرفته شود.

کد خبر 2754545