امکانات محدود کردهای سوریه برای کنترل داعش

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه آمریکایی استارز اند سترایپس، کردهای سوریه امکانات محدودی برای کنترل زندانیان داعشی دارند و کشورهای خارجی هم تمایل چندانی برای بازگرداندن اتباع خود از کمپ های تحت کنترل کردها ندارند.

به گزارش کردپرس، نشریه ستارز اند سترایپس آمریکا تعداد فعلی اعضای داعش و خانواده های وابسته به آنها در کمپ های تحت کنترل کردهای سوریه را بیش از 50000 نفر گزارش کرده است. این نشریه هشدار داده است در صورتی که تلاشی جهانی برای مدیریت اعضای زندانی داعش صورت نگیرد ممکن است کردهای سوریه توانایی کنترل آنها را نداشته باشند.

بر اساس این گزارش، از 50000 عضو و ابسته داعش در 12 کمپ تحت کنترل نیروهای کرد سوریه بیش از 10000 تن از این افراد جنگجویان اصلی داعش هستند که در سال های آخر دهه گذشته و در آخرین نبردهای کردهای سوریه با داعش بازداشت شده اند.

این نشریه بر اساس گزارش های پنتاگون ادعا کرده است که آمریکا بیشتر هزینه های آموزش نیروهای امنیتی  و زندانبانان کرد را تقبل کرده و در حال ساخت تاسیسات جدید برای اسکان اعضای وابسته به داعش در شمال شرق سوریه است. با این حال، حضور دهها هزار جنگجوی داعشی و خانواده های آنها معضل بزرگی برای نیروهای کرد و اداره خودگردان کردی ایجاد کرده است.

جاناتان لرد، پژوهشگر مرکز نیو امریکن سکیوریتی، پاکسازی منطقه تحت کنترل کردها از وجود جنگجویان داعشی بویژه تخلیه کمپها را وظیفه جامعه جهانی دانسته است.

مونا یعقوبیان، مشاور ارشد موسسه صلح آمریکا بهترین راه حل برای تضعیف داعش در این منطقه را انتقال اعضا و خانواده های این گروه به 60 کشور جهان دانسته که از این کشورها به سوریه سرازیر شده بودند. او هشدار داد که ادمه حضور این افراد در منطقه تحت کنترل کردهها مانند بمب ساعتی عمل می کند که در نهایت می تواند قدرت گرفتن دوباره داعش را در پی داشته باشد.

چارلز لیستر، پژوهشگر موسسه خاورمیانه که اخیرا به همراه مقامات پنتاگون از منزقه تحت کنترل کردهای سوریه و کمپ های زندانیان داعش بازدید کرده، به این نشریه گفته است نیروهای کرد سوریه به منابع نیروهای آمریکایی برای مدیریت این اماکن وابسته هستند. ممکن است دیر یا  زود نیروهای آمریکایی از این منطقه خارج شوند و کردها نیز ناچارا کنترل این کمپها را از دست بدهند که بروز یک فاجعه را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 2754463