ارتباط اختلافات داخلی کردهای عراق با ترور نافرجام مظلوم کوبانی

سرویس جهان- نشریه آمریکایی المانیتور در سلسله گزارشهای خود پیرامون سوء قصد به جان فرمانده نیروهای کرد سوریه در شهر سلیمانیه، از نارضایتی عمیق حزب دموکرات کردستان از تردد این نیروها در اقلیم کردستان و گزارش حضور مظلوم کوبانی در سلیمانیه به ترکیه از سوی عوامل امنیتی داخلی کرد خبر داد.

به گزارش کردپرس، مظلوم کوبانی (عبدی)، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه که روز جمعه قصد ترک شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان به مقصد منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را داشت، هدف سوء قصد یک پهپاد قرار گرفت. این حمله به او و همراهانش از جمله پرسنل نظامی آمریکا آسیبی وارد نکرد.

واکنش حکومت تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق به این حادثه با واکنش حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که حادثه در قلمرو تحت آن اتفاق افتاد، متفاوت بود. بیانیه سخنگوی دولت اقلیم کردستان در اربیل به جای محکوم کردن عامل حمله که شواهد حاکی از دست داشتن ترکیه در این حمله را نشان می دهد، حزب اتحادیه میهنی را عامل بروز چنین اتفاقاتی دانست زیرا به گفته او، این منطقه از امکانات دولت اقلیم کردستان برای مقاصد دیگری استفاده می کند.

نشریه آمریکایی المانیتور که پس از حادثه با مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه مصاحبه کرد، ادعاهای جنجالی درباره موضع دو حزب حاکم اما رقیب کرد عراق نسبت به حضور نیروهای کرد سوریه در اقلیم کردستان عراق مطرح کرد. این نشریه سوءقصد به جان مظلوم کوبانی را به حادثه سقوط چند هفته قبل دو هلیکوپتر حامل نیروهای ویژه کرد سوریه در منطقه تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق بی ارتباط ندانسته است.

این نشریه ادعا کرده است که مسرور بارزانی، معاون دوم رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، مخالف صریح تردد نیروهای دموکراتیک سوریه و به عبارتی دیگر، نیروهای کرد سوریه در اقلیم کردستان است. یادآوری این نکته ضروریست که نهادهای کردی نظامی و سیاسی حاکم بر منطقه تحت کنترل کردهای سوریه طیف مخالف حزب دموکرات کردستان عراق محسوب می شوند و شورای میهنی کرد سوریه نزدیک به بارزانی ها و حزب دموکرات در بیش از یک دهه گذشته کمشکش های زیادی با طیف حاکم و نزدیک به حزب اتحادیه میهنی در سوریه داشته است.

المانیتور به نقل از منابع خاص ادعا کرد که مسرور بارزانی مخالفت خود با حضور نیروهای کرد سوریه یا نیروهای دموکراتیک سوریه در اقلیم کردستان و بویژه رفت وآمدهای آنها و رهبرانشان به سلیمانیه را به اطلاع آمریکاییها رسانده است. ظاهرا مسرور بارزانی در تماس با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مخالفت و نگرانی خود از این موضوع را به وی اطلاع داده است.

مسرور بارزانی که اعضای کابینه او از حزب اتحادیه میهنی، به دلیل تشدید تنشها میان دو حزب حاکم حاضر به نشست های تحت ریاست او نیستند، از وزیر خارجه آمریکا خواسته است این گونه پروازها میان سلیمانیه و قامیشلو در سوریه پایان یابد.

المانیتور به نقل از منابع دیگری ادعا کرده است که عوامل داخلی کرد حضور مظلوم کوبانی را به ترکیه اطلاع داده اند. ترکیه کوبانی و نیروهای تحت امر او را وابسته به پ.ک.ک دانسته و آنها را تروریست می خواند. سوءقصد به جان کوبانی در سلیمانیه دومین اقدام ترکیه برای ترور او محسوب می شود.

این نشریه آمریکایی ادعا کرده است که چند مقام از سازمان ضدترور وابسته به حزب اتحادیه میهنی که از رفتارهای به گفته آنها نامناسب بافل طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی دلخور هستند، حضور مظلوم کوبانی در سلیمانیه را به نهادهای امنیتی ترکیه گزارش کرده اند.

بیشتر رسانه های خارجی این اتفاق را بعد جدید و خطرناکی از تنش ها میان این دو حزب حاکم بر اقلیم کردستان توصیف کرده و هشدار داده اند ترکیه از این اختلافات به نفع گسترش نفوذش در اقلیم کردستان استفاده می کند.

کد خبر 2754401