آمریکا حمله به کاروان مظلوم کوبانی در اقلیم کردستان را تایید کرد

سرویس جهان- مقامات آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته اند به کاروان فرمانده کرد نیروهای سوریه دموکراتیک در فرودگاه سلیمانیه عراق حمله هوایی صورت گرفته است.

به گزارش کردپرس، در پی انفجار روز گذشته در فرودگاه سلیمانیه عراق مناقشه زیادی درباره منشا و هدف این حمله صورت گرفته است. بر اساس برخی گزارشها از جمله نشریه آمریکایی الماینتور این حمله توسط پهپادهای ترکیه صورت گرفته و این کشور قصد داشته از طریق این حمله مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای سوریه دموکراتیک را ترور کند.

با این که برخی مقامات کرد سوریه و نهادهای رسمی این کشور هدف قرار گرفتن مظلوم کوبانی را رد کرده اند اما روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: مظلوم کوبانی هدف حمله هوایی از طریق پهپاد بوده است.

جو بوچینو، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا موسوم به سنتکام، حمله به یک کاروان نظامی در شهر سلیمانیه عراق را تایید کرد و گفت نیروهای نظامی آمریکایی همراه این کاروان بوده اند اما به کسی آسیبی وارد نشده است.

لاوک غفوری، سخنگوی دولت اقلیم کردستان به رسانه های خارجی گفته است حمله مورد تایید قرار گرفته اما او نگفته که چه کسی و یا کشوری عامل حمله بوده است.

برخی مقامات غربی معتقدند ترکیه عامل این حمله بوده و هدف ترور مظلوم کوبانی، متحد اصلی آمریکا در سوریه بوده است.

یکی از مقامات آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته است مظلوم کوبانی متحد نزدیک آمریکاست و یکی از خدمه نظامی آمریکا، هنگام حمله به فرودگاه سلیمانیه در همان خودرویی بوده که مظلوم کوبانی در آن قرار داشته است.

ژنرال بوچینو بدون نام بردن از ترکیه به عنوان عامل حمله و یا مظلوم کوبانی به عنوان هدف حمله گفت که آمریکا مخالف هر گونه حمله است که نیروهای آمریکایی را مورد تهدید قرار دهد.

برخی تحلیلگران حمله به فرودگاه سلیمانیه را به سقوط دو هلیکوپتر حامل نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری مظلوم کوبانی در شمال اقلیم کردستان مرتبط می دانند که در جریان آن 9 تن از نیروهای کرد سوریه جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه خبری فاکس نیوز از جمله پیامدهای چنین پیشامدهایی را ورود هرچه بیشتر ترکیه به اختلافات داخلی میان کردها، بویژه دولت اقلیم کردستان و نهادهای وابسته به اداره خودگردان کردی در سوریه از یک طرف و دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق از طرف دیگر توصیف کردند.

کد خبر 2754307