دلایل اقدام ترکیه به بستن حریم هوایی خود برروی پروازهای فرودگاه سلیمانیه

سرویس عراق و اقلیم کردستان – ترکیه اخیرا" حریم هوایی خود را به روی پروازهایی که از شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان که پایگاه اتحادیه میهنی کردستان است ، انجام می گیرد و آنکارا این حزب را به نزدیک شدن به کردهای سوریه متهم می کند، بست.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «ناس نیوز» این تصمیم  آنکارا بیانگر خشم ترکیه از سفراخیر  بافل  طالبانی ،رئیس اتحادیه میهنی کردستان به شهر حسکه سوریه و دیدار وی با مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای  دمکراتیک سوریه است که ترکیه آنرا  به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی  می کند و  این دیدار را  چالشی برای فشاربه  آنکارا  می داند .

اگرچه بافل طالبانی  سفر خود را که در دسامبر گذشته انجام شد، به عنوان یک تلاش میانجیگرانه به منظورقرار دادن  گفتگو به عنوان مبنایی برای حل مشکلات و غلبه بر اوضاع  فعلی، بیان کرده است ،اما  ترکیه این  دیدار را حمایت سیاسی از گروه هایی می داند  که آنها را تروریستی قلمداد می کند.

ترکیه پیشتر  به پایگاههایی ‌که ادعا می کند متعلق به عناصر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) است، و تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان می باشند ،حمله کرده بود که این مسئله  باعث شدکه اتحادیه میهنی  از مجلس  عراق و دولت‌های متوالی در بغداد درخواست کند، تا عملیات ترکیه را  در خاک عراق محکوم کنند.

سرنگونی یک هواپیمای حامل رهبران ارشد نیروهای دمکراتیک  سوریه در مسیر حرکت به سمت مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی کردستان، خشم آنکارا را افزایش داد و موجب  شد تا تصمیم بگیرد از 3 آوریل حریم هوایی ترکیه را به روی پروازهای فرودگاه سلیمانیه ببندد.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه ای اتخاذ این تصمیم را در راستای تشدید فعالیت های پ.ک.ک در فرودگاه سلیمانیه و نفوذ سازمان تروریستی  در این  فرودگاه و تهدید امنیت هوایی اعلام کرد.

دراین بیانیه تاکید شده است که بسته شدن حریم هوایی ترکیه  بر روی پروازهای فرودگاه سلیمانیه قرار است تا سوم ژوئیه ادامه داشته باشد تا مسئله  بازگشایی مجدد حریم هوایی با توجه به رویدادها تا آن تاریخ مورد بررسی قرار گیرد.

در این میان هوال ابوبکر، استاندار  سلیمانیه، از آنکارا خواست تا در تصمیم خود بازنگری" کند. وی افزود: «من می توانم به شما اطمینان دهم که سلیمانیه و فرودگاه آن امن هستند.»

 دانا محمد ،سخنگوی فرودگاه بین المللی سلیمانیه نیز خاطرنشان کردکه  روزانه یک پرواز غیرنظامی بین سلیمانیه و ترکیه انجام می شود.

کد خبر 2754272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha