توافق نفتی  اخیر دستاوردی مهم و گامی دیگر به سوی  تقویت روابط بین اربیل – بغداد است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – هیئت  وزیران اقلیم کردستان در نشست هفتگی خود که روزگذشته (چهارشنبه)  به ریاست مسرور بارزانی،  برگزار شد ،توافق اخیر بین اربیل – بغداد را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «آن  نیوز» هیئت وزیران اقلیم کردستان  در بیانیه ای اعلام کرد که در بند نخست  دستور کاراین نشست،   نخست وزیر اقلیم کردستان  نتایج حاصل از سفر یک هیئت عالی رتبه به ریاست نخست وزیر را  به بغداد و امضای توافقنامه بین دولت  اقلیم کردستان و دولت فدرال  عراق برای ازسرگیری صادرات نفت ، مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این بیانیه مسرور بارزانی  در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های محمد شیاع  السودانی، نخست‌وزیرعراق برای حل مشکلات بین  اقلیم کردستان   و دولت فدرال، گفت: این توافق دستاوردی مهم و برداشتن گامی دیگر به سوی  تقویت روابط بین اربیل – بغداد است.

بارزانی  از هیئت  مذاکره‌کننده  اقلیم کردستان به دلیل  اینکه توانست  بدون چشم پوشی از حقوقی که قانون اساسی عراق  برای اقلیم کردستان  تضمین کرده است ،به چنین توافقی دست یابد ، قدردانی  کرد.

این بیانیه حاکی است که  مسرور بارزانی  در این نشست توضیح داد که  اقلیم کردستان پس از اینکه  مقامات دولت فدرال در سال‌های گذشته حقوق و بودجه  اقلیم  را قطع کردند ، ناچار به صادرات نفت خود شد و  سازوکارهای  مربوط به صادرات نفت قانونی بوده  و در چارچوب حقوق تضمین شده  اقلیم در قانون اساسی صورت گرفته است.

وی  ابراز امیدواری کرد که این توافق در اسرع وقت به طور کامل اجرا شود و زمینه خوبی برای آغاز  اجرای قانون بودجه و تهیه پیش نویس قانون نفت و گاز دولت فدرال باشد.

کد خبر 2754246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha