جان ۲۲ هزار نفر در سنندج بازیچه اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی

۱۵ آذر ماه سال ۱۴۰۰ گزارشی با عنوان «تخلف شهرداری و عدم تعهد پیمانکار جان ۴۰ خانوار سنندجی را به مخاطره انداخت» در خبرگزاری کرد پرس منتشر شد و هشدارهایی در خصوص ریزش دیوار حائل پشت یکی از بلوک های مجتمع سپهر آبیدر سنندج داده شد که بلافاصله با واکنش هایی از سوی شهرداری و پیمانکار پروژه مواجه شد.

به گزارش کرد پرس، البته واکنش شهرداری و پیمانکار تنها برای شانه خالی کردن از اتفاقات بعدی پس از این ماجرا بود و اکنون نیز دیوار حائل همچنان بازسازی نشده و جان ۴۰ خانوار سنندجی و یا به عبارتی به طور متوسط ۱۲۰ نفر در خطر است.

همان زمان شهردار سنندج در این خصوص اعلام کرد که شهردار سابق منطقه ۳ سنندج به هیئت تخلفات اداری معرفی شده و پیمانکار پروژه نیز ملزم به اجرای تعهدات خود نسبت به اجرای این پروژه است و در مقابل نیز پیمانکار پروژه نیز شهرداری سنندج را متهم به شانه خالی کردن از وظایف خود کرد و در این دعوای حقوقی این تنها مردم هستند که جانشان به مخاطره افتاده است.

امروز نیز اتفاقی مشابه همان اتفاق سال ۱۴۰۰ افتاد و دیوار حائلی در منطقه مسکن مهر بهاران که بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ واحد را در دل خود جای داده به واسطه عدم نظارت صحیح بر اجرای پروژه و نقص های فنی که وجود دارد، فرو ریخت و مانند همان ماجرا شهرداری سنندج و این بار راه و شهرسازی از مسئولیت خطرات احتمالی پیش آمده برای ساکنان این منطقه در همان لحظه اول انه خالی کرده و توپ را به زمین یکدیگر انداختند.

بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در منطقه مسکن مهر بهاران سنندج احداث شده و فرض بر زندگی میانگین ۳ نفر در هر واحد مسکونی، اکنون جان بیش از ۲۲ هزار شهروند در خطر افتاده و به نوعی بازیچه اختلافات میان شهرداری و راه و شهرسازی شده است.

اکنون با گذشت حدود ۱۴ سال از زمان آغاز طرح مسکن مهر در کردستان، پرونده این پروژه همچنان در شهر سنندج باز است و انگار زمانی برای اتمام مشکلات این طرح وجود ندارد و اکنون نیز جان بیش از ۲۲ هزار نفر بار دیگر به مخاطره افتاده است.

امروز شهروندانی که در این واحدها زندگی می کنند، دغدغه بزرگری دارند و آن هم عدم تحویل مسکن مهر بهاران توسط شهرداری از راه و شهرسازی به دلایل مختلف است.

جان ۲۲ هزار نفر در سنندج بازیچه اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی

راه و شهرسازی مدعی است که تمامی زیرساخت های لازم برای واگذاری مدیریت این مجموعه به شهرداری را احداث کرده اما مدیران شهرداری دلایل به ظاهر منطقی را برای این عدم تحویل دارند.

بنا بر گفته یکی از مسئولان شهرداری سنندج همین الان بیش از ۲۰ دیوار حائل باید در این مجموعه احداث شود که با هزینه های امروزی حدود یک میلیارد تومان برای احداث آنها اعتبار نیاز است و شهرداری سنندج نیز قطعا نمی تواند چنین هزینه ای را تقبل کند.

در کنار این هزینه ها، به دلیل عدم رسیدگی و مدیریت صحیح بر این منطقه در طی بیش از یک دهه، بسیاری از زیرساخت های موجود نیز مانند همین دیوار حائلی که فرو ریخته، از بین رفته و نیاز به تعمیر و نوسازی دارد.

مدیر شهرداری ناحیه بهاران سنندج با اشاره به فرو ریختن دیوار حائل مسکن مهر ۷ هزار و ۶۰۰ واحدی بهاران، می گوید این پروژه هنوز هم تحویل شهرداری نشده و فرو ریختن بخشی از ترانشه دیوار حائل مسکن مهر که به علت بارش شدید باران و رانش زمین طی روزهای گذشته اتفاق افتاده، برابر قانون ارتباطی با شهرداری نداشته و مسئولیت آن به عهده راه و شهرسازی است.

به گفته عابدین لطفی برابر ماده ۲۲ و ۲۳ قانون عمران زمین شهری مسئولیت آماده سازی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است و در آخرین مکاتبه شهرداری سنندج در تاریخ  ۲۶/۱۲/۱۴۰۱ برای رفع نواقص مسکن مهر ۷۶۰۰ واحدی اخطارهای لازم به راه و شهرسازی مبنی بر رفع نواقص و تحویل آن به شهرداری داده شده است.

جان ۲۲ هزار نفر در سنندج بازیچه اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی

شاید گفته های مدیر شهرداری ناحیه بهاران سنندج برابر مواد قانونی درست باشد اما باید در این میان جان ۲۲ هزار انسانی را در نظر گرفت که در این منطقه در حال زندگی هستند و در هر بخش از این پروژه می تواند اتفاقات مشابهی در آینده ای نه چندان دور رخ دهد.

مدیران راه و شهرسازی کردستان نیز که در طول این ۱۴ سال یکی پس از دیگری آمده اند، نتوانسته اند یک میلیارد تومان اعتبار را برای نوسازی و اتمام زیرساخت های الزامی طرح مسکن مهر سنندج تامین کنند و معلوم نیست که عملکرد مدیریتی آنان بر اساس که متر و معیاری سنجیده می شود، که همچنان نیز مورد حمایت هستند.

کد خبر 2754218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha