طرحی برای اخراج غرب از اقلیم کردستان و جایگزین شدن روسیه و چین

سرویس جهان- نشریه اویل پرایس برخی موانع ایجاد شده بر سر صادرات نفت اقلیم کردستان و متوقف شدن فعالیت شرکت های نفتی خارجی غربی در این منطقه را طرحی اعلام نشده برای کوتاه کردن دست غرب وبویژه آمریکا از صنعت نفت اقلیم کردستان و ماندگار شدن حضور چین و روسیه در آن دانسته است.

به گزارش کردپرس، سایمن واتکینز از سردبیران نشریه معتبر اویل پرایس در حوزه نفت و گاز ادعا کرده است که برخی تحولات نفتی در اقلیم کردستان بویژه تنش میان اقلیم کردستان و بغداد بر سر کنترل صنعت نفت و گاز این منطقه و صدور حکم دیوان داوری بین المللی که منجر به توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به بازارهای بین المللی شد، به تضعیف موقعیت شرکت های غربی بویژه آمریکا و جایگزین شدن شر کت های نفتی سوریه و چین ارتباط دارد.

این تحلیلگر بازارهای نفت و گاز حتی عقیده دارد که تحولات جدید در حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان، به توافق اخیر میان ایران و عربستان سعودی که مرتبط با افزایش همکاری های منطقه ای و افزایش تعامل کشورهای منطقه با چین و روسیه به جای غرب و آمریکا است، در یک راستا قرار دارد.

اویل پرایس یادآوری کرده است که در حالی که از چند سال پیش شاهد کاهش حضور شرکت های غربی بویژه آمریکا در اقلیم کردستان هستیم اما روسیه از تنش های سال 2017 پس از برگزاری رفراندوم جنجال برانگیز استقلال در اقلیم کردستان استفاده کرد و بخش عمده صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان را در کنترل خود قرار داد. چین هم به پیروی از این رویکرد در حال محکم کردن جای پای خود در قراردادهای نفتی با عراق و پس از آن با اقلیم کردستان است.

واتکینز در اشاره به میزان نفوذ روسیه در صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان عراق گفته است روسیه در سال 2017 با اعطای کمک مالی 1.5 میلیارد دلاری، بازپرداخت آن را ظرف سه تا پنج سال آینده دنبال می کند. همچنین 80 درصد سهام پنج میدان بزرگ نفت و گاز اقلیم کردستان را در اختیار گرفته است و با سرمایه گذاری 1.8 میلیارد دلاری در خط لوله اقلیم کردستان به ترکیه، حدود 60 درصد مالکیت آن را در اختیار گرفته است.

او معتقد است چنین نیز با افزایش سرمایه گذاری در عراق و اقلیم کردستان به دنبال تقویت نفوذ خود در این منطقه است و تقفویت نفوذ پکن و مسکو در راستای کوتاه کردن دست غرب در حوزه نفت و گاز عراق و اقلیم کردستان است.

کد خبر 2754160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha