احتمال تشدید تنش میان اربیل و بغداد بر سر نفت و گاز

سرویس جهان- رسانه های غربی احتمال می دهند بعد از اعلام نظر دادگاه عالی عراق مبنی بر غیرقانونی بودن صادرات نفت و گاز از سوی اقلیم کردستان، تنش میان این منطقه و دولت مرکزی افزایش یابد.

به گزارش کردپرس دادگاه عالی عالی عراق روز گذشته حکمی مبنی بر غیرقانونی بودن استخراج، صادرات و فروش منابع نفت و گاز از سوی دولت اقلیم کردستان عراق صادر کرد. دولت اقلیم کردستان، ریاست اقلیم کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق این حکم را نشانه خصومت دانسته و معتقدند کمکی به حل و فصل مسائل نمی‌کند.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت برر اساس آخرین گزارش‌ها صدور نفت اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد اما ممکن است نظر دادگاه عالی عراق باعث تشکیل تنش میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی شود.

خبرگزاری فرانسه به توافق میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق اشاره کرده است که بر اساس آن روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام از مجموعه ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید شده در اقلیم کردستان، در مقابل پرداخت ماهانه حقوق کارمندان اقلیم کردستان به بغداد واگذار می شود.

خبرگزاری فرانسه و نشریه میدل ایست آی نیز احتمال دادند حکم دادگاه عالی عراق باعث تشدید تنش میان اربیل و بغداد شود. این رسانه ها همچنین احتمال دادند کردها از اجرای حکم این دادگاه سر باز زنند.

کد خبر 27502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha