انتقاد رئیس سابق پارلمان اقلیم کردستان از حمایت نایب رئیس مجلس عراق از زیباری

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یوسف محمد رئیس پیشین پارلمان اقلیم کردستان و عضو فراکسیون جنبش تغییر در مجلس عراق گفت: بند سوم اصل 68 قانون اساسی عراق که به صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری اشاره دارد، هیچ اشاره ای به حکم قضایی نهایی درباره پرونده های فساد نکرده است. بلکه فقط از شهادت به سالم بودن نامزد مذکور صحبت می کند.

به گزارش کرد پرس به نقل از رسانه های عراق یوسف محمد در توییتی درباره رد صلاحیت هوشیار زیباری توسط دادگاه عالی فدرال و ادامه حمایت حاکم الزاملی عضو ارشد جریان صدر و نایب رئیس مجلس عراق از وی، همچنین نوشت: حال این سؤال خطاب به الزملی مطرح است: آیا رأی دادن شما به برکناری زیباری در سال 2016 یک رأی سیاسی بود یا به دلیل اطمینان شما از سالم نبودن وی؟

یادآور می شود هوشیار زیباری عضو ارشد حزب دمکرات کردستان که در فاصله سالهای 2014 تا 2016 وزیر اقتصاد و دارایی عراق بود توسط مجلس آن کشور به اتهام فساد برکنار شد. وی قبل از آن نیز در فاصله سالهای 2003 تا 2014 وزیر امور خارجه عراق بود. جریانات سیاسی منتقد حزب دمکرات، احزاب سیاسی شیعه متحد آن حزب را به تعامل دوگانه درباره متهم بودن زیباری به فساد در آن دوره و حمایت آنها از وی برای ریاست جمهوری متهم می کنند.

یوسف محمد همچنین نوشت: ریاست کنونی مجلس عراق با عدم احترام به تصمیم سابق مجلس مبنی بر سلب رأی اعتماد از هوشیار زیباری و همچنین قانون اساسی و قوانین صادره به ویژه قانون شماره 8 سال 2012 و موافق با نامزدی وی، به هیبت و جایگاه مجلس ضربه بزرگی زد. باید مجازات های بازدارنده ای در زمینه نقض قانون اساسی از سوی سران قوا وجود داشته باشد.

کد خبر 27461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha