کاهش حقابه کشاورزی در آذربایجان غربی/هزار پرونده آبیاری نوین بدون تامین اعتبار!

سرویس آذربایجان غربی- عضو کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد آب کشاورزی منطقه کاهش یافته و بیش از هزار پرونده آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی بدون تامین اعتبار مانده است.

به گزارش کردپرس، جلال محمودزاده امروز ۲۵بهمن در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کشاورزی استان که با حضور وزیر جهادکشاورزی در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه به ازای تبدیل هر هکتار اراضی از روش آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار ۸ درصد مصرف آب آن بخش کاهش می یابد.

او تصریح کرد: در مدت ۵ سال اخیر نزدیک ۵۰ درصد آب کشاورزی منطقه کاهش یافته بدون اینکه آبیاری نوین چشمگیری در استان انجام شود.

محمودزاده ادامه داد: برای مثال در دشت مهاباد 150 میلیون متر مکعب برای آبیاری سنتی آب نیاز داریم، اما بر اساس همان مصوبات در حال حاضر این میزان به 80 میلیون متر مکعب رسیده است در حالیکه به غیر از 300 هکتار آبیاری تحت فشاری در منطقه خبری از انجام این پروژه نیست.

نماینده مهاباد در مجلس این مسئله را ظلم به بخش کشارزی خواند و گفت: باید اول آبیاری تحت فشار انجام می گرفت بعد سهم آب دریاچه ارومیه از سدها رها سازی می شد! اکنون بیش از هزار پرونده آبیاری تحت فشار در استان آذربایجان غربی بدون تامین اعتبار مانده است.

او با اشاره به عودت برخی محصولات کشاورزی کشور از کشورهای هدف صادرات نیز بیان کرد: هیچ کدام از محصولات صادراتی کشور بی کیفیت نبوده و این کار توسط همسایگان کشور در جهت جایگزین کردن محصولات کشاورزی خود و برند سازی محصولات ایرانی با نام آن کشورها انجام گرفته که باید با این حرکت برخورد شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه به دلیل بروکراسی ها و عدم حمایت بانک های استان از سرمایه گذاران بخش کشاورزی و زنجیره های تولید، این افراد به بانک های پایتخت مراجعه کرده که این یک خلا در استان است وباید رسیدگی شود.

او با اشاره به اینکه حذف یکباره ارز ترجیحی موجب گرانی می شود و تصریح کرد: در حال حاضر قیمت نهاده های دامی و گوشت قرمز بسیار افزایش یافته است لذا حذف ارز ترجیحی باید با برنامه ریزی انجام شود.

کد خبر 27420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha