افزایش ٨٠ درصدی مبتلایان سرطان در ایران طی سال های آتی

سرویس آذربایجان غربی- رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: در ایران سالانه بیش از ١٠٠ هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند که این عدد تا سال 1409 با افزایش دست کم 80 درصدی به بیش از 160 هزار نفر خواهد رسید.

به گزارش کردپرس، از وب دا؛ نوریه دلیلی با اشاره به پوشش همگانی مراقبت های بیماری سرطان اظهار کرد: در طول يك قرن گذشته تحولات اقتصادی اجتماعی همچنین پيشرفت قابل توجه در وضعیت بهداشت مردم جهان از يك سو و پير شدن جمعيت كشورهاي جهان از سوي ديگر موجب تحولات چشمگیري در الگوي ابتلا و مرگ و میر بیماری‌ها شده است.

او ادامه داد: این تغییرات موجب تغییر مشكل اصلي كشورها در سراسر دنیا از بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شده است. بيماري‌هاي غيرواگير، شامل بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سرطان، بيماري‌هاي مزمن تنفسي و ديابت، تهديد‌كننده حيات انسان محسوب مي‌شوند.

دلیلی بیان کرد: يكي از مهمترين بيماري‌هاي غيرواگير، سرطان ها هستند كه به دليل ماهيت مزمن و بار بيماري ناشي از آن، رشد بي‌سابقه سرطان‌ها بخصوص در كشورهاي در حال توسعه و هزينه‌هاي سرسام آور تشخیص و درمان اين بيماري‌ها با اولويت بالا در نظام‌هاي سلامت كشورها مورد پيگيري قرار مي‌گيرند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخيص به موقع و زودهنگام، بیماری در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود كامل آن بسيار زياد است.

او افزود:میزان بروز سالیانه سرطان در سال 2012 میلادی، 14 میلیون نفر بوده است که تا سال 2030 میلادی یعنی ظرف مدت کوتاهی بیش از پنجاه درصد افزایش خواهد یافت. همچنین عدد مرگ و میر سالیانه از 8 میلیون نفر در همین مدت به 13 میلیون نفر می‌رسد. هفتاد درصد از این افزایش در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

دلیلی اظهار کرد: در ایران سالانه بیش از صد هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که این عدد تا سال 2030 میلادی (1409 خورشیدی) با افزایش دست کم 80 درصدی به بیش از 160 هزار نفر خواهد رسید.

او در پایان تاکید کرد: لازم است هم بیمار و هم ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی به اهمیت تشخیص زود هنگام از راه آشنایی با علایم مشکوک سرطان همچنین انجام فعالیت‌های غربالگری سرطان پایبند باشند که منجر به بهبود نتیجه و کاهش اتلاف منابع ­شود. هدف از برنامه ملی مبارزه با سرطان، شناسايي و ثبت بيماران مشکوک یا مبتلا به این سرطان ها و سپس ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبكه بهداشتي درماني همچنین ساماندهي درمان و مراقبت بيماران است.

کد خبر 27414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha