درخواست فرماندهی عملیات مشترک عراق برای اجرای سریع مصوبه خروج نیروهای خارجی

سرویس عراق و اقلیم کردستان - فرماندهی عملیات مشترک عراق ضمن اعلام این که تدابیر لازم برای تعقیب عاملان حمله راکتی به اردوگاه نظامی تاجی را اتخاذ می کند، بر لزوم اجرای سریع مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر خروج نیروهای خارجی تاکید کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع عراق بعد از ظهر امروز (شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد راس ساعت 11 پیش از ظهر امروز به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) اردوگاه نظامی تاجی در شمال بغداد هدف یک تجاوز آشکار قرار گرفت جایی که 33 راکت کاتیوشا به یگان های پدافند هوایی عراق در نزدیکی محل استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا اصابت کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه خود ضمن اعلام این که حمله راکتی به اردوگاه نظامی تاجی زخمی شدن شماری از نیروهای پدافند هوایی را در پی داشته که در وضعیت وخیمی به سر می برند، تاکید کرد که نیروهای فرماندهی هفت سکوی پرتاب راکت مورد استفاده در این حمله را در منطقه ابوعظام در نزدیکی اردوگاه به همراه 24 راکت آماده شلیک پیدا کرده و برای خنثی سازی آنها دست به کار شدند.

در این بیانیه ضمن تاکید بر این که فرماندهی عملیات مشترک همه تدابیر لازم را برای تعقیب عاملان حمله راکتی به اردوگاه نظامی تاجی و دستگیری آنها اتخاذ خواهد کرد، آمده است: نمی توان این گونه امنیت عراق را به بازی گرفت و سرنوشت هر گونه اراده ای که تلاش کند جایگزین دولت و سیاست و حاکمیت آن باشد و موجودیت خود را تحمیل کند، شکست است و جای آن نیز به زور قانون و نهاد قضایی عراق، پشت میله های زندان است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه نیز آورده است: هر کسی که این کار را انجام می دهد، باید خود را معرفی کند تا مسئولیت های حقوقی و قانونی خود را بر عهده بگیرد و هر طرفی که برای چنین کارهایی بسیج کند و با پشتیبانی و تسهیلات، بدان مشروعیت ببخشد را نیز شریک احتمالی در آن قلمداد خواهیم کرد.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: این را نمی پذیریم که نیروهای آمریکایی یا غیر آنها هر گونه فعالیتی را بدون موافقت دولت عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور (عادل عبدالمهدی) انجام دهند همان گونه که صبح 13 مارس 2020 (بامداد جمعه 23 اسفند 1398) دست به چنین کاری زدند جایی که با این کار، باعث کاهش این کارها (حملات راکتی) نمی شود بلکه آن را تقویت می کند، باعث تضعیف توانایی دولت عراق می شود و زیان های بیشتری به عراقی ها و غیر آنها وارد می کند، این مسئله نیز تسریع در اجرای مصوبه مجلس نمایندگان در رابطه با موضع خروج (نیروهای خارجی از عراق) را ایجاب می کند.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در پایان بیانیه خود نیز آورده است: فرماندهی همچنین از همه مردم عراق می خواهد که از گزارش دادن و ارائه اطلاعات به نهادهای اطلاعاتی در رابطه با این عناصر قانون شکن دریغ نکنند چرا که ملت عراق و نیروهای امنیتی آن با همه تشکیلات خود از ارتش و پلیس گرفته تا حشد الشعبی، حشد عشایری و پیشمرگ، در نهایت اقتدار و اراده کشور را تحمیل خواهند کرد و امنیت و صلح را برقرار می کنند.

این در حالی است که ساعتی پیش از آن نیز فرماندهی عملیات بغداد با صدور بیانیه کوتاهی اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی محل شلیک راکت های کاتیوشا به سمت اردوگاه نظامی تاجی را در منطقه ابوعظام در شمال این شهر پیدا و هفت سکوی پرتا راکت را در داخل آن کشف و ضبط کردند.

فرماندهی عملیات بغداد در بیانیه خود همچنین تاکید کرده بود که نیروهای امنیتی علاوه بر دستگیری مالک و کارکنان پارکینگ مورد استفاده برای شلیک راکت از منطقه ابوعظام به سمت اردوگاه تاجی، همه نیروهای مستقر در ایست بازرسی نزدیک این پارکینگ و وابسته به فرماندهی پلیس بغداد را نیز دستگیر کردند تا مورد بازجویی قرار بگیرند.

یادآور می شود که ائتلاف بین المللی ضد داعش پیشتر با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام این که شامگاه چهارشنبه گذشته نزدیک به 18 راکت کاتیوشا به اردوگاه نظامی تاجی اصابت کرده، اذعان کرده بود که در نتیجه این حمله، سه تن از نیروهای آن شامل دو نیروی آمریکایی و یک نیروی بریتانیایی جان خود را از دست دادند و نزدیک به 12 نیروی دیگر نیز زخمی شدند.

به دنبال آن نیز فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه ای اعلام کرده بود که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت اداره امور و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور دستور داده تحقیقات فوری برای شناسایی طرف های عامل حمله راکتی به اردوگاه نظامی تاجی و پس از آن نیز، تعقیب، دستگیری و تحویل آنها به نهاد قضایی انجام شود.

کد خبر 256499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha