دولت علاوی حلقه نجات است و نباید این فرصت را از دست داد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نماینده پیشین حزب دمکرات کردستان در مجلس عراق تاکید کرد که از نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور حمایت می کنند و از دولت وی نیز به عنوان حلقه نجات نام برد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری الاخباریه، ماجد شنگالی، عضو ارشد حزب دمکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی در یک گفت و گوی تلویزیونی ضمن تاکید بر پشتیبانی حزب از محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال این کشور، اعلام کرد که روز شنبه تفاهم مثبتی میان دو طرف صورت گرفته است.

شنگالی که از نمایندگان دوره پیشین مجلس عراق به شمار می آید، در این باره اظهار داشت: دولت علاوی حلقه نجات به شمار می آید و فراکسیون های پارلمانی باید این فرصت را از دست ندهند؛ عدم رای اعتماد به دولت علاوی، عراق را وارد بیراهه های دیگری خواهد کرد.

این عضو ارشد حزب دمکرات کردستان همچنین تصریح کرد: برهم صالح، رئیس جمهوری عراق بنا به برخی دلایل سیاسی، به هیچ وجه متصدی منصب نخست وزیری نخواهد شد و در صورت ناکامی دولت علاوی (در کسب رای اعتماد)، دولت عادل عبدالمهدی به کار خود ادامه خواهد داد.

این در حالی است که شنگالی اوایل هفته گذشته در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر در انتقاد از فرآیند انتخاب علاوی به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال عراق نوشته بود: در دمکراسی عجیب و غریب عراق، نامزد بازنده در انتخابات مجلس نمایندگان سال 2018 که تنها 501 رای به دست آورد، تبدیل به بهترین گزینه برای تصدی منصب نخست وزیری می شود و می خواهد یک دولت مستقل و قدرتمند دارای توانایی اصلاح مسیر و پیشرفت عراق تشکیل دهد.

یادآور می شود که علاوی چهار هفته پیش از سوی رئیس جمهوری عراق به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال معرفی شد و بر اساس قانون اساسی این کشور نیز تا فردا (دوشنبه) فرصت دارد کابینه دولت خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور کشور به ریاست عبدالمهدی تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی کند.

در همین راستا نیز قرار بود مجلس نمایندگان عراق پنج شنبه هفته گذشته یک جلسه فوق العاده را برای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور برگزار کند اما به دلیل عدم تکمیل نصاب قانونی، محمد حلبوسی، رئیس مجلس برگزاری آن را به دیروز (شنبه) موکول کرد با این حال علاوی شامگاه جمعه در پیامی به ریاست مجلس، خواستار تعویق یک روزه جلسه با هدف تکمیل ترکیب کابینه شد و حلبوسی نیز با صدور بیانیه ای ضمن اعلام با موافقت با درخواست وی، تاکید کرد که جلسه ویژه رای اعتماد به امروز (یک شنبه) موکول شده جایی که قرار است راس ساعت 13 ظهر به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) برگزار شود.

کد خبر 255316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha