آمادگی مشروط مجلس عراق برای برگزاری جلسه رای اعتماد به دولت علاوی

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نایب رئیس مجلس عراق از آمادگی مجلس برای برگزاری جلسه فوق العاده جهت رای اعتماد به دولت جدید این کشور به شرط توافق با فراکسیون های پارلمانی و پایان نامزدی وزرا خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر اطلاع رسانی بشیر خلیل حداد، نایب رئیس دوم مجلس نمایندگان این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی روز سه شنبه در دفتر خود در شهر بغداد پذیرای ارشد صالحی، رهبر جبهه ترکمانی و هیئت همراه بوده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، حداد که از اعضای ارشد حزب دمکرات کردستان (پارتی) به رهبری مسعود بارزانی به شمار می آید و صالحی که یکی از نمایندگان استان مورد مناقشه کرکوک در مجلس عراق است، در دیدار خود تحولات سیاسی و رویدادهای در جریان در این کشور و برخی مسائل دارای اهتمام مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نایب رئیس دوم مجلس نمایندگان عراق در دیدار با رهبر جبهه ترکمانی تاکید کرد که مجلس آماده برگزاری یک جلسه فوق العاده برای اعطای رای اعتماد به کابینه پیشنهادی محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید این کشور است به شرط آن که با فراکسیون های پارلمانی توافق شود و فرآیند نامزدی متصدیان وزارتخانه های مختلف نیز به پایان برسد.

حداد ضمن تاکید بر لزوم نمایندگی طیف های مختلف عراق و تحقق تعادل در دولت جدید این کشور، افزود: دولت جدید باید در چارچوب بازه زمانی تعیین شده در قانون اساسی تشکیل شود، حقوق همه طیف های ملت عراق را رعایت کند، خواسته های تظاهرکنندگان صلح جوی مدنی را محقق سازد و به خواسته های مشروع در زمینه مبارزه با فساد، بهبود اوضاع، تامین خدمات اساسی و افزایش فعالیت و تلاش برای بازگشت ثبات در سراسر استان های عراق پاسخ مثبت دهد.

یادآور می شود که پس از گذشت دو ماه از موافقت مجلس نمایندگان عراق با استعفای رسمی عادل عبدالمهدی از منصب نخست وزیری دولت فدرال، در نهایت برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور دو هفته پیش علاوی را مامور تشکیل دولت جدید کرد تا بر اساس قانون اساسی، وی تا دو هفته دیگر فرصت داشته باشد کابینه خود را برای جایگزینی دولت کنونی اداره امور و آماده سازی جهت برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تشکیل دهد و برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

در همین راستا نیز نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت فدرال عراق شنبه هفته جاری در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: به تحقق دستاورد تاریخی تکمیل یک کابینه دولت مستقل از افراد کارآمد و پاکدست بدون دخالت هیچ طرف سیاسی نزدیک شدیم؛ اسامی اعضای کابینه را طی هفته جاری معرفی خواهیم کرد و امیدواریم که اعضای مجلس نمایندگان نیز بدان رای اعتماد بدهند تا اجرای خواسته های ملت را آغاز کنیم.

کد خبر 254222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha