عراق، خروج نیروهای آمریکا از 15 پایگاه نظامی را تکذیب کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق تاکید کرد که گزارش های حاکی از خروج نیروهای آمریکایی از برخی پایگاه نظامی کشورش عاری از صحت است.

به گزارش کردپرس، سرلشکر تحسین الخفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع عراق بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در گفت و گو با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گزارش های حاکی از خروج نیروهای آمریکایی از 15 پایگاه نظامی کشورش را تکذیب کرد.

سرلشکر الخفاجی در این باره اظهار داشت: برخی اخبار از خروج نیروهای آمریکایی از 15 پایگاه نظامی در عراق حکایت دارند، این اخبار نادرست است و در اصل چنین تعدادی پایگاه نظامی آمریکا در عراق وجود ندارد.

سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق در رابطه با مشارکت یا عدم مشارکت نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در عملیات نظامی مشترک با نیروهای کشورش نیز تصریح کرد: نیروهای ائتلاف در حال حاضر در عملیات نظامی همراه طرف عراقی شرکت نمی کنند و فعالیت آنها در این زمینه همچنان متوقف است.

سرلشکر الخفاجی همچنین تاکید کرد که گزارش های حاکی از درخواست کشورهای فرانسه، آلمان و استرالیا از فرماندهی عملیات مشترک عراق برای خروج از ائتلاف بین المللی نیز نادرست بوده و چنین درخواستی ارائه نشده است.

این در حالی است که سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق پیشتر نیز در گفت و گو با پایگاه های خبری السومریه نیوز و بغداد الیوم ضمن تاکید بر این که گزارش های منتشر شده مبنی بر درخواست فرانسه، آلمان و استرالیا جهت تعیین برنامه زمانی برای خروج نیروهای خود از این کشور عاری از صحت است، خاطر نشان ساخته بود که این فرماندهی تاکنون هیچ گونه درخواستی برای زمان بندی خروج نیروهای خارجی دریافت نکرده و هیچ گونه مسئولیتی در رابطه با اخراج نیروهای آمریکایی نیز ندارد بلکه این دولت فدرال و مجلس نمایندگان هستند که در این باره تصمیم گیری می کنند.

پیش از آن بدر الزیادی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در مجلس نمایندگان عراق در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) اعلام کرده بود که سه کشور فرانسه، آلمان و استرالیا به عنوان اعضای ائتلاف بین المللی ضد داعش، با ارائه درخواست به فرماندهی عملیات مشترک، خواهان تعیین یک برنامه زمانی برای خروج نیروهای خود از عراق شده اند.

الزیادی ضمن اعلام این که همه نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش به عنوان نخستین اقدام برای خروج از خاک عراق، عملیات خود در این کشور را متوقف کردند، تاکید کرده بود که نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در حال حاضر هیچ گونه فعالیت زمینی یا پرواز هوایی در خاک و آسمان عراق ندارند و این نیروهای عراقی هستند که مسئولیت حفاظت از کشور خود را بر عهده گرفته اند.

علی الغانمی، دیگر عضو کمیسیون امنیت و دفاع در مجلس نمایندگان عراق نیز در گفت و گو با بغداد الیوم از آغاز خروج نیروهای آمریکایی از کشورش خبر داده و مدعی شده بود که آنها در واقع شروع به خروج از 15 پایگاه نظامی کردند.

الغانمی ضمن اعلام این که حضور نظامی آمریکا در عراق هم اکنون در دو پایگاه نظامی عین الاسد در استان مرزی الانبار در غرب این کشور و اربیل در اقلیم کردستان خلاصه می شود، گفته بود که واشنگتن بر ادامه حضور نیروهای خود در دو پایگاه مذکور اصرار می ورزد با این حال فشار مردمی و پارلمانی بر لزوم خروج آنها از همه پایگاه های نظامی عراق تاکید دارد.

یادآور می شود که مجلس نمایندگان عراق اوایل ماه گذشته میلادی در یک جلسه فوق العاده برای تصمیم گیری درباره حضور نیروهای خارجی در این کشور در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد الشعبی و همراهان آنها در حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی شهر بغداد، مصوبه خروج نیروهای خارجی را به اتفاق آرای نمایندگان حاضر به تصویب رساند.

بر اساس این مصوبه که در حضور همه نمایندگان شیعه مجلس عراق اما بدون حضور هیچ یک از نمایندگان کُرد و بیشتر نمایندگان سُنی به تصویب رسید، دولت فدرال به لغو درخواست کمک خود از ائتلاف بین المللی ضد داعش، پایبندی به پایان حضور هر گونه نیروی خارجی در خاک این کشور و همچنین جلوگیری از استفاده آنها از خاک، آب و آسمان آن ملزم شد.

کد خبر 253619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha