اعلام آمادگی واشنگتن برای مذاکره با بغداد درباره نیروهای خارجی در عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - وزیر خارجه آمریکا از آمادگی کشورش برای انجام گفت و گوهای جدی درباره حضور نیروهای خارجی در عراق و همکاری برای تحقق حاکمیت این کشور خبر داد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، دفتر اطلاع رسانی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت اداره امور و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور شامگاه امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که وی یک تماس تلفنی از مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کرده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، در گفت و گوی تلفنی عبدالمهدی و پمپئو، روابط دوستانه میان دو کشور، محکومیت حملات اخیر به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، تقویت اقدامات نیروهای عراقی مسئول حفاظت از سفارتخانه و پیگیری تحقیقات و تدابیر لازم برای جلوگیری از حملات به هیئت های دیپلماتیک و تحویل عاملان آنها به دادگاه مورد تاکید قرار گرفته است.

نخست وزیر مستعفی عراق در گفت و گو با وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت برقراری آرامش در منطقه، احترام همگان به حاکمیت عراق و تصمیم های آن، عدم دخالت در امور داخلی این کشور و کوشش و تلاش سازنده و جدی برای تحقق این مسئله تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا نیز به نوبه خود خاطر نشان ساخت که کشورش آماده انجام گفت و گوهای جدی در رابطه با حضور نیروهای خارجی در عراق و همکاری در راستای تحقق حاکمیت این کشور می باشد.

یادآور می شود که مجلس نمایندگان عراق سه هفته پیش در یک جلسه فوق العاده با حضور عبدالمهدی برای تصمیم گیری درباره حضور نیروهای خارجی در این کشور در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشد الشعبی و همراهان آنها در حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی شهر بغداد، مصوبه خروج نیروهای خارجی را به اتفاق آرای نمایندگان حاضر به تصویب رساند.

بر اساس این مصوبه که در یک جلسه با حضور همه نمایندگان شیعه مجلس عراق اما بدون حضور هیچ یک از نمایندگان کُرد و بیشتر نمایندگان سُنی به تصویب رسید، دولت فدرال به لغو درخواست کمک خود از ائتلاف بین المللی ضد داعش، پایبندی به پایان حضور هر گونه نیروی خارجی در خاک این کشور و همچنین جلوگیری از هر گونه استفاده آنها از خاک، آب و آسمان آن ملزم شد.

چند روز پس از آن نیز عبدالمهدی در گفت و گوی تلفنی با پمپئو، ضمن تاکید بر این که نیروها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بدون اجازه دولت فدرال در بغداد، وارد خاک عراق می شوند و در آسمان این کشور به پرواز درمی آیند که این اقدام با توفقنامه های میان دو کشور در تضاد است، از آمریکا درخواست کرد که نمایندگان خود را برای تدوین مکانیزم اجرای مصوبه اخیر مجلس نمایندگان عراق مبنی بر خروج نیروهای خارجی، به این کشور اعزام کند.

با این حال، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این مسئله خاطر نشان ساخت که در مرحله کنونی، هر هیئتی از کشورش راهی عراق شود تنها مامور بررسی بهترین راه و ابزار برای تاکید دوباره بر شراکت راهبردی میان دو کشور خواهد بود و به مسئله خروج نیروها نخواهد پرداخت.

کد خبر 252632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha