مراسم روز جهانی خاک در دانشگاه ایلام برگزار شد

سرویس ایلام - مراسم روز جهانی خاک با حضور مسئولین مرتبط با این حوزه و جمع زيادی از اعضای هيأت علمی، مديران، کارشناسان و علاقمندان در دانشگاه ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، طاهر علیمحمدی سرپرست دانشگاه ایلام در این برنامه عنوان کرد: خاک با دو مقوله کشاورزی و دامپروری به‌ عنوان منبع اصلی غذای بشر ارتباط مستقيم دارد و به بيان ديگر زنجيره غذايی انسان به خاک وابسته است و اگر خاک سالم نباشد و شرايط حاصلخيز بودنش فراهم نباشد، اين زنجيره به هم می خورد و متلاشی می شود.

وی با بيان اينکه نبايد به تشکيل يک جلسه و يا جلساتی چند به مناسبت روز جهانی خاک اکتفا کرد، گفت: تصميم‌سازی و تصميم‌گيری در خصوص خاک، ارتقای کيفيت خاک، حفاظت و جلوگيری از فرسايش خاک، پايداری خاک و موارد ديگر، نياز به برگزاری جلسات تخصصی و تقسيم‌بندی آن به مسائل جزئی تر ذيل مسأله خاک دارد.

سرپرست دانشگاه ایلام يادآور شد: البته بايد نتايج علمی اين نشست‌ها به مسئولان مربوطه در سطح استان و کشور منتقل شود تا تصميمات کاربردی در اين زمينه اتخاذ شود.

محمدعلی اقدسی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این نشست گفت: عمليات‌های خاک‌ورزی غلط، آتش‌سوزی، آتش زدن پس چرای مزارع، قطع درختان و تنک شدن زمين، پروژه‌های عمرانی و روشن کردن آتش در عرصه‌ها توسط گردشگران از جمله فعاليت‌های بشری است که تخريب خاک را در پی داشته است.

وی پيشنهاد داد: ادارات مرتبط با خاک، دفاتری مستقل اما همسو با هم تشکيل دهند تا در قالب اين دفاتر، پژوهش‌ها و مطالعات خاک‌ورزی و همچنين مشخصات هر منطقه مشخص و بر اساس قابليت خاک آن مناطق فعاليت‌های بشری از جمله کشاورزی يا عمرانی انجام شود.

کد خبر 23118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha