شناسایی ٤١٣ مبتلا به ایدز در آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: طی ۳۵ سال اخیر و تا پایان سال گذشته، ۴۱۳ فرد اچ‌آی‌وی (HIV) مثبت در این استان شناسایی شده است که مراقبت های لازم از آنان صورت می گیرد.

به گزارش کردپرس، دکتر ایرج بدلی افزود: این تعداد، حدود یک درصد کل مبتلایان شناسایی شده در کشور به شمار می رود و تاکنون ۲۴۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به بیماری ایدز در استان فوت کرده اند که ۱.۲ درصد کل فوت شدگان ناشی از این بیماری در کشور است.

او با اشاره به اینکه بیشترین گروه سنی درگیر با این ویروس مربوط به سنین ۲۶ تا ۴۰ سال است، اضافه کرد: حدود ۶۵ درصد افراد HIV مثبت در آذربایجان غربی به این گروه سنی تعلق دارند.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: بیماری ایدز یک بیماری رفتاری است که با ورود ویروس نقص ایمنی انسان به بدن ایجاد می شود.

او ادامه داد: تماس جنسی محافظت نشده، استفاده مشترک از وسایل تیز و برنده،‌ استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان تزریقی و انتقال از مادرآلوده به ویروس HIV به جنین از شایعترین راههای انتقال بیماری ایدز به شمار می روند.

دکتر بدلی بیان کرد: ۱۷ مرکز مشاوره رفتاری برای ارائه مشاوره های لازم در راستای پیشگیری از این بیماری در آذربایجان غربی فعال است.

به گزارش کردپرس از ایرنا، ایدز یعنی زمانی که بار ویروسی در بدن فرد بالا می رود و (سی دی فور) که از انواع گلبول های سفید خون است به شدت پایین می‌آید. آن وقت در بدن فرد بستر مناسبی برای هر عفونت فراهم می شود و در نهایت منجر به بیماری‌های خطرناک و حتی مرگ فرد خواهد شد.

مهم‌ترین اتفاق این است که اگر کسی در معرض ویروس قرار گرفت یا رفتار پرخطری داشت، حتماً برای آگاهی از سلامتی خود تست بدهد. تست اچ آی وی، رایگان، محرمانه و داوطلبانه است و ایران جزو معدود کشورهایی است که درمان رایگان این بیماری را در اختیار افراد مبتلا قرار داده است.

چنانچه تست فردی مثبت شده باید به سرعت وارد چرخه درمان شود، این افراد باید به طور مستمر دارو را مصرف کنند تا از این طریق بار ویروس در بدنشان کاهش یابد و در نهایت به صفر برسد در این شرایط ویروس در هیچ رابطه‌ای به شریک جنسی منتقل نمی شود زیرا یار ویروس با مصرف دارو به صفر رسیده است.

فردی که دارای اچ آی وی و تحت نظر و درمان است، می‌تواند با فردی که این ویروس در بدنش وجود ندارد، ازدواج کند. حتی فرد مبتلا می‌تواند بچه‌دار شود و بچه سالم به دنیا آورد مشروط به اینکه عمل سزارین انجام شده و به نوزاد شیر مادر ندهند.

در کردپرس بخوانید؛

روز جهانی مبارزە با ایدز و رسالت رسانه ها

کد خبر 22510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha