خط مرزی ایران - ترکیه با سیستم های امنیتی هوشمند کنترل می شود

سرویس ترکیه - دیوار احداث شده توسط حکومت ترکیه در رمرز با ایران توسط سیستم های حرارتی و صوتی کنترل می شود.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری آناتولی متعلق به دولت ترکیه با انتشار گزارشی از سیستم های امنیتی مرزی ترکیه با ایران مدعی شد که با این سیستم ها جلوی ورود «تروریست ها و قاچاقچیان» را می گیرد.

ترکیه اخیرا یک دیوار بتنی 145 کیلومتری در مرز با ایران احداث کرده است. این دیوارهای بتنی که سه متر ارتفاع دارند در مرز مشترک ایران با استان های ایغدیر و آگری ساخته شده اند و ترکیه مدعی است همه جای این دیوار ها با دوربین های مداربسته، دوربین های دید در شب و سیستم های صوتی و ارتعاشی کنترل می شوند.

خبرگزاری آناتولی روز گذشته با انتشار گزارشی به زبان های ترکی و فارسی نوشت که سربازان خط مرزی به طور 24 ساعته در حال نظارت بر این دیوارها هستند.

ترکیه در ماه های گذشته همچنین از برنامه ساخت دیوارهای مرزی مشابه در استان های همجوار اقلیم کردستان و سوریه خبر داده است. بر اساس اخبار عبور و مرور در چند کیلومتری این دیوار ها ممنوع اعلام شده است. دیوارهای ساخته شده امکان چراندان احشام را در مراتع اطراف مرز توسط مردم روستاهای مرزی که زندگی شان از طریق دامداری می گذرد، ناممکن کرده است.

در ماه های اخیر بارها خبرهایی مربوط به شلیک نیروهای مرزی به چوپان هایی که در این زمین ها حیوانات خود را می چراندند در رسانه های کردی منطقه منتشر شده است.

به نظر می رسد حکومت ترکیه با این کار در حال تلاش برای کاهش فشار از سوی اپوزیسیون و مردم در اعتراض به ورود مهاجران غیر قانونی از مرزهای شرقی است. اما کارکرد اصلی این دیوار ها به ویژه در مرزهای مشترک با اقلیم کردستان جدا کردن روستاهای مرزی و قطع ارتباطات بین مردم این روستاها است که اغلب با یکدیگر رابطه خویشاوندی دارند. همچنین کوچاندن اجباری مردمی که دیگر نمی توانند از طریق دامداری در این مناطق امرار معاش کنند.

کد خبر 21361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha