نانوایی صنفی بدون حامی / دلشاد عزیزی

سرویس کرمانشاه _ نانوایی ها از جمله صنف هایی هستند که خدماتی بسیار حیاتی و ضروری به شهروندان ارایه می دهند. آقای دلشاد عزیزی از فعالان دغدغه منداین صنف به مناسبت روز ملی نان و نانوا یادداشتی پیراموان مشکلات، تنگناهای کاری و معیشتی این صنف به نگارش درآورده که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ نانوایی شغلی مقدس است وظیفه آن تهیه نان، قوت غالب مردم است که تمامی جامعه از آن استفاده می کنند. شغلی حساس با محصولی در حد بنزین ولی با تفاوت‌هایی! تولید بنزین با دولت است و فروش، تعیین قیمت و سود و زیان آن در اختیار دولت است ولی نان توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و دولت فقط در زمینه تامین آرد و کمک هزینه های بیمه به این بخش کمک می نماید در عوض آب، برق، گاز، نمک و خمیرمایه و حقوق کارگر باید توسط نانوا پرداخت شود. سهمیه آرد و زمان شروع و پایان کار نانوا را دولت تعیین می کند.

نانوایی صنفی است که نمی تواند هر اندازه بازار کشش داشته باشد؛ سود نماید. پس محکوم به میزان سودی است که دولت تعیین کرده است. نوع لباس کار و روز تعطیل را دولت تعیین می کند. اتحادیه فقط برای جریمه کردن نانوایان است که توسط خود نانواها انتخاب می شود. نتیجه آن عدم مشارکت نانوایان در اکثر نقاط کشور در انتخابات و ادغام در اتحادیه های دیگر است. نانوایی شغلی است که تمام جوانب و زوایای آن در اختیار دولت است و نانوا و اتحادیه آن هیچ نقشی در تصمیم گیری برای این شغل ندارد. آن ها نمی‌توانند ساعت کار خود را داشته باشد و نمی‌توانند روزهای تعطیل سال حتی اعیاد قربان و رمضان همانند بقیه شغل های خصوصی تعطیل باشند. آن ها نمی توانند در تعیین قیمت نان نقشی داشته باشند ولی در صورت کمترین خطا با شدیدترین مجازات روبرو می شوند.

تمامی کالاها و خدمات اعم از دولتی و خصوصی در سالهای اخیر افزایش سرسام‌آوری داشته اند. هر صنفی قیمت خدمات و تولیدات خود را در فروردین افزایش می‌دهد. دولت قیمت کالاها، خدمات و حقوق کارمندان خود را در فروردین افزایش می‌دهد. در این میان نانوایی تنها صنفی است که قیمت محصولات آن متناسب با تورم اصلاح نمی شود. تعیین قیمت با استانداران است، استاندارانی که شاید هیچ دانش و تجربه ای درباره نان نداشته باشند. هم اکنون در تهران، البرز، یزد، اصفهان، مازندران و ... قیمت نان تعیین شده، چرا باید قیمت هر استان در هر زمان استاندار دوست داشت تعیین شود. چرا باید در تهران که فقط هزینه اجاره بها بالاست و بقیه هزینه های تشکیل دهنده نان برابر است، قیمت نان باید دو برابر باشد. مثلا یک نانوایی تافتون در تهران با پخت روزی حداقل ۲ هزار قرص نان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بیشتر از یک نانوایی تافتون در کرمانشاه درآمد دارد یعنی ماهی حدود ۱۶ میلیون تومان.

این اختلاف به هیچ عنوان منطقی و معقول نیست. اگر بحث تورم است که کرمانشاه حرف اول را می زند. نانوا هم در این تورم زندگی می کند و باید از این تورم خرید نماید. نانوایان آزادپز در دوره احمدی نژاد با مصوبه دولت به منظور رقابت ایجاد شدند. قیمت و سهمیه هم برای آنها تعیین نشده بود تا اینکه در دولت آقای روحانی با نقض این مصوبه زمینه ورشکستگی نانوایان را فراهم نمود. مثلاً قیمت تافتون را در کرمانشاه از ۶۰۰ تومان به ۴۰۰ تقلیل داد. کاهش قیمتی بی سابقه که در تاریخ دولت ها فقط در مورد نان اعمال شد و به هر نانوایی سه کیسه سهمیه آرد تخصیص داد. ۳ کیسه آرد روزی 200 هزار تومان ضرر برای نانوا به دنبال دارد.

سیاست های غلط متولیان تعیین قیمت و سهمیه زمینه را برای بیکاری نیروهای ماهر نانوایی با ماشینی شدن به دلیل نداشتن صرفه برای نانوایی کاهش کیفیت نان به حدی که مصرف نکردن آن بسیار سودمندتر است.

در حالیکه در شهرهای دیگر با اعتراض و اعتصاب نانوایان، استانداران مجبور به افزایش قیمت شدند. ولی نانوایان در کرمانشاه در سخت ترین شرایط و از روی نجابت به کار ادامه می دهند. استاندار محترم قطعا مستحضر هستند که نانوا در این جامعه زندگی می کند و همانند بقیه انسان است و نیازهایی دارد بی توجهی به خواسته های آن ظلم و غیر شرعی است . عدم اصلاح عادلانه قیمت نان در واقع پرداخت یارانه از جیب نانوایان برای جلوگیری از نارضایتی مردم است. هزینه این کار را باید دولت بپردازد نه نانوا ادامه این وضعیت چیزی جز اعتراض نانوایان، بیکاری و ورشکستگی و کاهش کیفیت نان به دنبال ندارد.

آقای استاندار با خرید نان در سطح شهر، وزن کردن آن ، ارسال آن به آزمایشگاه و مشاهده نتیجه به بحران ناشی از تصمیم گیری‌های اشتباه پی خواهند برد. مردم عزیز نیز باید بدانند که عدم اصلاح عادلانه نان حفظ قدرت خرید آنها نیست چون با ادامه این روند همواره ناگزیر به خرید نان بی کیفیت با کمترین ارزش غذایی و مضر برای سلامتی و در عین حال با وزن کمتر از وزن مصوب می باشد. دولت باید با پرداخت سوبسید از جیب خود- نه نانوا - زمینه را برای بهبود کیفیت نان فراهم نماید. در صورتی که اجازه اصلاح قیمت نان به صورت منصفانه و عادلانه را ندهند نانوایان قادر به ادامه کار نبوده و حتی ممکن است تعطیل شوند. در زیر به خلاصه ای از هزینه های نانوایی اشاره می شود:

قیمت آرد ثابت

برق و گاز و آب 50 درصد افزایش

بیمه 40درصد افزایش

اجاره بها 50 تا 100 درصد افزایش

نمک و خمیر مایه 10 برابر شده.

ساعت کار: روزی حداقل 13 ساعت

ساعت بیداری: 4 صبح

حقوق روزانه کارگر نانوایی : روزی 70 الی 90 هزار یعنی ساعتی حدود 5 هزار تومان

هزینه های زندگی 100 درصد افزایش داشته اند ولی کماکان قیمت نان ثابت است. یک کارگر نانوایی برای خرید ده کیلو برنج باید 5 روز کار کند. برای خرید گوشت دو روز و میوه، گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و ... هم از سبد غذایی کارگران نانوایی بسیار کمرنگ شده است.

کد خبر 21188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha