کردستان مرجع تئاتر کُردهای دنیا است

سرویس کردستان - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه کردستان به عنوان مرجع تئاتر کُردهای دنیا مطرح است، گفت: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تئاتر کُردی سقز و حضور هنرمندانی از خارج کشور باعث شد کُردهای دیگر کشورها هم در زمینه برگزاری جشنواره و رونق گروه‌های نمایشی خود تلاش بیشتری کنند.

به گزارش کرد پرس، عبید رستمی در نشست خبری با خبرنگاران, گفت: ۲۷ نمایشنامه کُردی در قالب سه جلد کتاب در سنندج منتشر شد و به زودی ۹ نمایشنامه دیگر هم در یک جلد کتاب به چاپ می رسد.

وی اظهار کرد: طی ۲ سالی که از شیوع کرونا می گذرد برنامه‌ فرهنگی و هنری در استان تعطیل نشده و فقط شیوه برگزاری آنها تغییر کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: در سی ویکمین دوره جشنواره تئاتر استان که دی ماه سال گذشته برگزار شد حدود ۶ هزار نفر از طریق تلویزیون اینترنتی کوردمی تماشاگر آثار به نمایش درآمده این جشنواره بودند.

رستمی توسعه زیرساخت های فرهنگ و هنر را امری ضروری دانست و ادامه داد: آبان امسال تماشاخانه گروس در بیجار با ظرفیت ۱۳۰ نفر افتتاح شد و پروژه های دیگری هم در سایر شهرستان ها در حال احداث است.

وی با بیان اینکه کردستان ایران به عنوان مرجع تئاتر کُردهای دنیا مطرح است، یادآور شد: برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و تئاتر کُردی سقز و حضور هنرمندانی از خارج کشور باعث شد کُردهای دیگر کشورها هم در زمینه برگزاری جشنواره و رونق گروه‌های نمایشی خود تلاش بیشتری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یکی از خروجی‌های تاثیرگذار جشنواره تئاتر کُردی سقز را انتشار چندین جلد نمایشنامه عنوان کرد و بیان کرد: تاکنون سه جلد نمایشنامه منتشر شده و یک جلد دیگر هم در حال چاپ است.

رستمی با اشاره به اینکه محدودیتی برای انتشار نمایشنامه‌ها چه به زبان کُردی و چه فارسی نداریم، گفت: در حوزه ادبیات داستانی با بخش مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان هم همکاری‌هایی در راستای چاپ آثار ارزشمند خواهیم داشت.

کارهای فرهنگی موسیقی متن فعالیت‌های شهرداری سنندج است

شهردار سنندج نیز در این نشست اجرای رویدادهای فرهنگی را مایه افتخار برای این شهر دانست و اظهار کرد: معرفی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و جزو پنج نامزد پایتخت کتاب ایران شدن حاکی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری این شهرس است.

سیدانور رشیدی با بیان اینکه موسیقی متن همه فعالیت های شهرداری سنندج کارهای فرهنگی است، افزود: قبل از اجرای هر طرحی از جمله ساماندهی دستفروشان، تاناکورا، جمع آوری پسماند و اجرای پروژه های عمرانی کار فرهنگی مربوط به آنرا انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه تعامل بین اعضای شورا و شهردار عامل موفقیت در کارها و برنامه‌ها است، ادامه داد: شهرداری با بدهکاری ۲۰۰ میلیارد تومانی مواجه است و به همین دلیل در بخش حمایت مالی از تعدادی برنامه‌ها محدودیت‌هایی دارد ولی علی رغم این تا جایی که امکان داشته باشد از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

شهردار سنندج یادآور شد: در راستای برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان در بخش اسکان مهمان ها، نصب بنر و تبلیغات شهری و کارهای خدماتی آمادگی همکاری با عوامل اجرای این رویداد را داریم.

وی بیان کرد: افرادی هستند که نامشان در حوزه تئاتر استان ماندگار است و آثاری را هم اجرا کردند که بعد از گذشته ۲۴ سال هنوز هم در ذهن تماشاچیان باقی مانده است.

گفتنی است سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر کردستان از یکم تا سوم دی ماه سال ۱۳۹۹ با دبیری شهردار وقت سنندج به طور مجازی و با شرکت 11 گروه نمایشی برگزار شد.

کد خبر 20990

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha