پای بازرسان ویژه نهاد ریاست جمهوری هم به فعالیت شرکتهای مرز تمرچین باز شد

سرویس آذربایجان غربی- پس از حواشی فراوان پیرامون نحوه فعالیت شرکت های فعال در مرز تمرچین پیرانشهر که با انتقادات گسترده همراه بود، اینبارهیأتی از بازرسان ویژه نهاد ریاست جمهوری در پیرانشهر جهت بررسی آخرین وضعیت فعالیت این شرکت ها در مرز تمرچین حاضر شدند، پایانه مرزی که قرار بود مشکلاتش با ایجاد مرکز لجستیک در منطقه رفع شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مدت ها است نحوه فعالیت چندین شرکت خصوصی در پایانه مرزی تمرچین، مورد انتقاد مسئولان استانی و شهرستانی و به ویژه نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس واقع شده است. شرکت هایی که گفته می شود؛ با ارائه خدمات بسیار ناچیز، مشغول ثروت اندوزی و سوء استفاده از ظرفیت های مرز مهم و تجاری تمرچین هستندو بدون اینکه کمترین خدماتی در منطقه انجام دهند.

تا جایی که رییس صمت پیرانشهر هم در گفت و گو با کردپرس بیان کرده بود: «متأسفانه شرکت آغری بار که قراردادش در پایان سال 1399 به اتمام رسیده است، در معاملات خود بجای دریافت پول رسمی کشور اقدام به دریافت ارز خارجی بصورت دینار و دلار می کند درحالیکه دریافت هر گونه ارز خارجی توسط شرکت آغری بار کاملاً غیر قانونی است، لذا پرونده تخلف آنها جهت اعمال جرائم قانونی به مراجع ذیصلاح ارجاع داده شده است».

انتقادها از عملکرد این شرکت ها در مرز تمرچین پیرانشهر همچنان ادامه داشت تا اینکه با ورود به سال جدید نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی از راه اندازی مرکز لجستیک در مرز تمرچین پیرانشهر و از لغو قراداد تمامی شرکت‌های فعال در این مرز خبر داد. اما گمرک زودتر دست به کار شد و قبل از ایجاد مرکز لجستیک مرزی تمرچین مجددا قرارداد شرکت های مذکور را در سال جاری تمدید کرد.

این شد که بهار امسال استاندار سابق آذربایجان‌غربی، با اشاره به فعالیت مشکوک و تمدید قرارداد یکی از این شرکت ها در پایانه مرزی پیرانشهر از درآمد میلیاردی و قاچاق این شرکت پرده برداشت. محمد مهدی شهریاری گفت: «این شرکت بدون هزینه کرد و ایجاد هیچ زیر ساختی در این منطقه، درآمد میلیاردی دارد و اقدام به قاچاق نیز می‌کند، ولی گمرگ آمده و امسال نیز حضور آن را در این منطقه تمدید کرده است».

پس قرار شد؛ سریعا مزایده‌ای در این زمینه توسط مسوولان دست اندرکار برگزار و شهرداری نیز در این مزایده شرکت داده شود و کارت کولبری‌، مرزنشینی و پیله وری نیز در این منطقه برای ارائه خدمات بهتر باید تجمیع شود. اما با وجود تمدید قرارداد کلید خوردن لغو قرارداد شرکت های فعال در مرز تمرچین پیرانشهر با قراردادهای غیر شفاف همچنان در ابهام قرار دارد.

سه ماه بعد از این حواشی که در سفر خرداد ماه، وزیر صمت در پیرانشهر رخ داده بود، اینبار رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به بازدید از مرز تمرچین پرداخت.

ناصر عتباتی در جریان این بازدید گفت: «گمرک تمرچین در بحث وضعیت انبارها و ورود و خروج کالا نیاز به ساماندهی جدی دارد و برای ساماندهی و التزام بخشی شرکت هایی که در حوزه گمرک فعال هستند از باب صیانت از حقوق عامه و حفظ حقوق بیت المال ورودهای جدی قضایی خواهیم داشت».

او افزود: «در طی بازدید از گمرک تمرچین و بخش های مختلف این مجموعه از وضعیت و نحوه ترخیص کالا و مشکلات مربوط و بعضاً نواقص و معایبی که می تواند مشکل آفرین باشد و در بحث تجارت خارجی و واردات و صادرات مشکلات اساسی را ایجاد کند از نزدیک مطلع شدیم».

با فرا رسیدن آبان ماه، این حواشی همچنان باقی است تا اینکه هیأتی متشکل از مدیران کل دفتر بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری، دفتر نظارت استانداری و دادستان پیرانشهر جهت بررسی آخرین وضعیت شرکت های فعال در مرز رسمی تمرچین در محل فرمانداری حاضر شدند.

در این خصوص نماینده پیرانشهر در مجلس گفت: «در این جلسه موضوعاتی همچون شفافیت شرکت های فعال در مرز تمرچین در حوزه صادرات و واردات، نظارت دقیق بر نحوه فعالیت آنها، وضعیت سرمایه‌گذاری شرکت های مستقر در مرز در سطح شهرستان، وضعیت قرارداد آنها، تعهدات شرکت های مرز نسبت به وظایف خود و وضعیت تیر پارک های در انحصار شرکتهای موجود در مرز، مورد بحث و پیگیری قرار گرفت».

اکنون باید دید خروجی بازدید بازرسان ویژه نهاد ریاست جمهوری از وضعیت شرکتهای فعال در مرز تمرچین چه خواهد بود و نحوه فعالیت های تجاری در این پایانه مرزی که یکی از مهمترین مرزهای کشور در توسعه مراودات تجاری با شمال عراق به شمار می رود، به کجا کشیده می شود؟!

پایانه ایی که قرار بود مشکلات آن با ایجاد محور لجستیک در منطقه رفع شود، هنوز در گیر و دار نحوه فعالیت چند شرکت و تمدید قرار خارج از موعد باقی مانده است. در حالیکه قرار بود در برنامه بلند مدت و ایجاد مرکز لجستیک و پس کرانه ای شدن فعالیت های خدماتی در این پایانه در دستور کار قرار بگیرد و ملاحظات حقوقی و شفاف سازی اقدامات در آن رعایت شود.

در کردپرس بیشتر بخوانید؛

لغو قرارداد شرکت های فعال در مرز تمرچین پیرانشهر در هاله ایی از ابهام!

گمرک حضور یک شرکت با درآمد میلیاردی و قاچاق را در مرز تمرچین تمدید کرد

مشکلات مرز تمرچین با ایجاد محور لجستیک در منطقه رفع می شود

کد خبر 20445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha