روی گردانی ایزدیها از احزاب کرد و گرایش به نامزدهای مستقل در انتخابات

سرویس جهان- ایزدیها می گویند در انتخابات امسال پارلمانی عراق می خواهند بر خلاف همیشه، به نامزد احزاب کرد رای ندهند و نامزدهای مستقل را برای ورود به پارلمان عراق انتخاب کنند.

به گزارش کردپرس، انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که بر اساس قانون جدید انتخابات این کشور برگزار می شود و کارشناسان شانس برنده شدن نامزدهای مستقل را در آن بیش از هر زمان دیگری می بینند بر رای کردهای ایزدی نیز تاثیر گذاشته است.

نشریه میدل ایست آی در گزارشی به وضعیت مشارکت کردهای ایزدی در انتخابات اخیر عراق پرداخته است. ایزدیها بیش از هر زمان دیگری از احزاب کرد عراق بویژه حزب دموکرات کردستان عراق ناامید شده اند. بر اساس این گزارش خشم ایزدیها از احزاب کرد به حدی بود که به نامزد حزب دموکرات کردستان عراق اجازه ندادند برای تبلیغات انتخاباتی وارد شنگال شود.

شامو مراد حسین، نامزد جنبش پیشرفت و اصلاح وابسته به ایزدیها می گوید در گذشته فقط نامزد دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی و نیز جنبش پیشرفت و اصلاح در شنگال نامزد داشتن اما این بار تغییراتی روی داده و نامزدهای بیشتری از سلایق سیاسی متفاوت و مستقل ها در این انتخابات شرکت کرده اند.

برخی منابع در شنگال با اشاره به این که نیروی وابسته به پ.ک.ک در شنگال نفوذ زیادی دارد از حمایت پ.ک.ک از برخی نامزدها و تلاش برای گسترش نفوذ در عراق از طریق سیاسی خبر داده اند.

بر اساس این گزارش، حدود 30 درصد از جمعیت حدود 500000 نفری ایزدیان که سال 2014 بعد از حمله داعش شنگال را ترک کردند اکنون به این منطقه باز گشته اند. بیشتر افرادی که بازگشته اند حامی نامزدها مستقل و یا وابسته به جریان هایی غیر از حزب دموکرات و اتحادیه میهنی هستند.

منابع ایزدی مدعی شده اند که 70 درصد آوارگان ایزدی در اردوگاه هایی در اقلیم کردستان ساکن هستند و حزب دموکرات می خواهد آنها را وادار کند به نامزدهای این حزب رای دهند.

این نشریه به نقل از ساکنان شنگال نوشت: در این منطقه خشم از احزاب کرد بالا گرفته و رای به نامزدهای این حزب در اولویت رای دهندگان نیست. با این حال، به دلیل نفوذ بالای حزب دموکرات، یک یا دو نامزد این حزب از این منطقه به پارلمان عراق راه خواهند یافت.

کد خبر 18817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha