تلاش نمایندگان مجلس عراق برای استیضاح دولت به دلیل ارسال بودجه به اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان – به دنبال ارسال دو بار بودجه از سوی دولت مرکزی به اقلیم کردستان و عدم پایبندی اربیل به تعهداتش در زمینه پرداخت درآمدهایش به بغداد، نمایندگان مجلس عراق درصدد بازخواست دولت کاظمی هستند. این در حالی است که کارشناسان چنین اقدامی را در شرایط کنونی، بی فایده می دانند و بر این باورند که در صورت تعلل در این زمینه، موضوع پیچیده تر خواهد شد.

به گزارش کرد پرس به نقل از السومریه نیوز، در آستانه تصویب بودجه، اختلافات و بحث و جدل ها بار دیگر از سر گرفته می شود و سرانجام بغداد و اربیل به توافقی دست می یابند که اولی به آن پایبند خواهد بود و دومی آن را نقض می کند. دولت مرکزی در دو مرحله اقدام به ارسال بودجه به اقلیم کردستان کرده است. این در حالی است که اربیل از پرداخت مبالغی که ملزم به پرداخت آن است خودداری می کند. این امر، باعث شده است نمایندگان مجلس عراق، تلاش برای استیضاح دولت را مطرح کنند. اما بسیاری بر این باورند که چنین اقدامی بی فایده است و ممکن است به تعویق بینجامد و این بحران، تشدید شود.

این بحران که به گفته ناظران به خوبی از سوی کردها در راستای منافع آنها مورد بهره برداری قرار می گیرد براساس تجربه سیاسی اقلیم کردستان و ضعف دولت مرکزی در این زمینه مدیریت می شود و این امر باعث اعطای نقطه قوتی به اقلیم کردستان شده است که آن را قادر به عدم پایبندی به هر گونه توافق بین طرفین می نماید.

مجلس عراق درصدد استیضاح دولت مصطفی کاظمی درباره دلیل پرداخت بودجه به دولت اقلیم کردستان با وجود عدم پایبندی به توافق گنجانده شده در قانون بودجه است. زیرا چنین اقدامی قانون شکنی و نقض قانون اساسی است و به نظر می رسد دخل و تصرف در بودجه و دارایی های عمومی عراق براساس امیال شخصی و نادیده گرفتن منافع شهروندان است.

کد خبر 15573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha