سه مشکل عمده مدیر کل امور عشایری استان  ایلام / آغاز عملیات اجرایی خرید دام زنده از دیروز

سرویس ایلام - مدیرکل امور عشایری استان ایلام در گفتگو با کردپرس به تشریح سه چالش مهم امور عشایری در سال جاری پرداخت و از آغاز عملیات اجرایی خرید دام زنده عشایر استان ایلام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، فرشاد یاسمی گفت: جامعه ۶۰ هزار نفری عشایر استان ایلام امروز دارای سه مشکل عمده است که امور عشایری تلاش دارد در جهت رفع این مشکلات از تمام ظرفیت‌های استانی و ملی استفاده کند.

وی افزود: یکی از این مشکلات خرید دام مازاد عشایر استان ایلام است که اقتصاد عشایر را ضعیف کرده بود که در همین راستا کار خرید دام در استان پس از رایزنی‌های بسیار آغاز شده است.

مدیرکل امور عشایری استان توضیح داد: ۱۰ درصد دام‌های پلاک کوبی شده حذفی عشایر در استان توسط شرکت پشتیبانی دام استان خریداری می‌شود که در گام اول ۶۵ هزار رأس شامل ۶۰ هزار رأس میش و پنج هزار رأس بز خریداری خواهد شد.

یاسمی اظهار کرد: نرخ مصوب برای هر کیلوگرم میش ۲۶ هزار تومان و برای هر کیلوگرم بز ۲۵ هزار و به همراه هر کیلوگرم فروش سه کیلو جو یارانه‌ای برای عشایر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه نحوه خرید در سطح استان بر اساس میزان درصد خشکسالی و محرومیت مناطق خواهد بود، خاطرنشان کرد: عشایر استان ایلام با دارا بودن ۵ درصد جمعیت عشایری کشور، با سالانه ۹۰ هزار تن تولیدات مختلف به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان در خط مقدم تولید قرار دارند.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام ادامه داد: دومین مشکل عمده تأمین آب عشایر است که با ۱۵ تانکر فرسوده در حال انجام است و اگر به امور عشایری کمک نشود نمی‌تواند با امکانات موجود کار آبرسانی را به درستی انجام بدهد.

یاسمی به استفاده از ظرفیت استان در کمک به آبرسانی خبر داد و گفت: شرکت پتروشیمی ایلام، منابع طبیعی و... تانکرهایی در اختیارمان برای کمک به آبرسانی عشایر قرار داده‌اند که این مشکل موقتا رفع بشود.

وی نیاز امور عشایری را ۲۲ تانکر برای تأمین آب هفتگی عشایر استان عنوان کرد و گفت: برای خرید این تعداد تانکر مناقصه برگزار شده است اما به خاطر تغییر دولت و تحولات ناشی از آن هنوز عملی نشده است.

مدیرکل امور عشایری استان ایلام تأمین نهاده را سومین مشکل عمده عشایر دانست و گفت: تأمین نهاده‌های یونجه، جو و کنستانتره با نرخ یارانه‌ای تأمین شده و خوشبختانه با کمک و رایزنی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جهاد کشاورزی استان ایلام توانستیم سهم استان ایلام را سه برابر کنیم.

از یاسمی در خصوص فعالیتهای فرهنگی جامعه اصیل عشایر استان پرسیدم که توضیح داد: طبق تفاهم نامه هایی که با سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل ارشاد، آموزش و پرورش و سایر متولیان فرهنگی استان داریم، نیازسنجی مشکلات عشایری استان در مباحث فرهنگی صورت گرفته و کلاسهای آموزشی مختلفی مانند آموزش‌های دینی، اجتماعی، سیاسی، مهارتهای زندگی عشایری، سواد آموزی، جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی و بومی محلی، جلسات معتمدین استانی و... برگزار می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: جهت مقابله با بیماری کرونا پیگیر واکسیناسیون عشایر استان بوده‌ایم و در همین راستا تمام عشایر بالای ۱۸ سال استان در روزهای آینده واکسن خود را دریافت خواهند کرد.

کد خبر 15083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha