سکونت بیش از هزار خانوار در مناطق حاشیه نشین  پیرانشهر

سرویس آذربایجان غربی-شهردار پیرانشهر گفت: با توجه به رشد جمعیت در پیرانشهر حاشیه نشینی در سالهای اخیر در این شهر افزایش چشمگیری پیدا کرده است به طوریکه آمارها حاکی از سکونت بیش از یکهزار خانوار در مناطق حاشیه نشین شهر دارد.

انور سعیدی در گفت و گوی اختصاصی خود با خبرنگار کردپرس گفت: روند رو به رشد جمعیت در سالهای اخیر در پیرانشهر باعث ایجاد چندین مناطقه حاشیه نشین در این شهر شده است که علاوه بر اینکه سیمای شهری را دچار بی نظمی کرده است مجموعه شهرداری را در ارائه خدمات به این مناطق با دردسرهای فراوانی همراه کرده است.

وجود 15 محله حاشیه نشین در شهر پیرانشهر
وی ادامه داد: بر اساس بررسی های بعمل آمده از سال ۱۳۹۷ در شهر پیرانشهر ۱۵ محله حاشیه نشین با مساحتی بالغ بر ۸۵ هکتار وجود دارد که بیش از هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۴ هزار نفر در این مناطق ساکن هستند که در این شرايط سخت نیازمند ارائه خدمات هستند.
سعیدی در ادامه اظهار داشت: این مناطق به محدوده شهر چسبیده اند اما بر اساس نقشه های موجود خارج از محدوده شهری هستند لذا بر اساس قانون جامع شهرداریها ارائه هر گونه خدماتی از سوی شهرداری به این گونه مناطق ممنوع می باشد.
شهردار پیرانشهر اضافه کرد: برحسب وظیفه شهرداری همواره خود را ملزم به ارائه خدمات به تمامی مناطق دانسته ولی با توجه به اینکه ارائه خدمات به مناطق خارج از محدوده شهری غیر قانونی می باشد لذا شهرداری پیرانشهر بصورت قانونی مجاز به ارائه هیچ گونه خدماتی به این مناطق نمی باشد.

سکوت مسئولان راه و شهرسازی در قبال الحاق مناطق حاشیه نشین پیرانشهر
سعیدی یادآور شد: در جریان سفر معاونان وزیر راه و شهرسازی کشور در 22 مهرماه سال 1399 به پیرانشهر و بازدید از مناطق حاشیه نشین موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تأکید شد که به این مناطق خدمات ارائه شود لذا موضوع طی نامه ای به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد اما متأسفانه علی رغم گذشت بیش از 9 ماه هنوز هیچ پاسخی به نامه داده نشده است لذا عملاً وعده های داده شده در این بازدید جامه عمل به خود نپوشانید.
این مسئول پیرانشهری تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع و طرح آن در ستاد بازآفرینی شهری، مصوب شد که به این مناطق خدمات ارائه شود اما این تصمیم با اقدام تند مسئولان راه و شهرسازی مواجه شد و حتی تأکید گردید که ارائه هر گونه خدمات به این گونه مناطق جرم بوده و پیگرد قانونی دارد لذا باید مراحل قانونی الحاق به محدوده شهری انجام و سپس نسبت به ارائه خدمات اقدام شود.

موافقت اولیه کمیسیون ماده 5 با الحاق مناطق حاشیه به محدوده شهری پیرانشهر
سعیدی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: شهرداری پیرانشهر جهت یافتن راهی قانونی برای ارائه خدمات به مناطق حاشیه و پیوستن این مناطق به محدوده شهر تلاش‌های خود را متوقف نکرده است و در این راستا با تشکیل جلساتی با اداره کل راه و شهرسازی استان و حضور در کمیسیون ماده ۵ طرح پیشنهادی شهرداری موافقت اولیه را بدست آورد و منتظر ابلاغ نهایی مصوبه هستیم تا ارائه خدمات به این مناطق شروع شود.
وی همچنین ادامه داد: از امتیازات این مصوبه این است که علی رغم اینکه این مناطق به محدوده شهر الحاق خواهند شد تمامی دستگاه‌ ها و نهادهای اجرایی و خدماتی دولت نیز موظف به ارائه خدمات به مناطق نیازمند بازآفرینی خواهند شد.

طرح جامع شهری پیرانشهر در انتظار همکاری راه و شهرسازی

شهردار بیان داشت: این اقدام در راستای توسعه شهر و ارائه خدمات به ساکنان مناطق حاشیه نشین شهر بسیار ارزشمند است هرچند شهرداری پیرانشهر طرح جامع شهری را هم در برنامه خود دارد اما متأسفانه عدم همکاری‌های لازم از سوی اداره راه و شهرسازی از جمله عدم معرفی مشاور طرح، روند به نتیجه رسیدن طرح جامع شهری را تا کنون با کندی مواجه کرده است.

شهرداری پیرانشهر ٣٠ میلیارد تومان بدهی دارد
سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارش مختصری از عملکرد شهرداری پیرانشهر در طول دوره پنجم تصریح کرد: شهرداری پیرانشهر چهار سال قبل با بدهی بیش از ۳۰ میلیارد تومانی که حدود دو برابر بودجه سالانه وقت بود تحویل مجموعه شورا و شهرداری دوره پنجم شد اما با مدیریت صحیح منابع نه تنها در این دوره هیچ مبلغی به این رقم اضافه نشد بلکه تا کنون بخش عظیمی از این بدهی تصویه شده است.

پرداخت بیش از 15 میلیارد تومان از محکومیت های دادگستری
وی همچنین ادامه داد: در دوره جاری علی رغم تحریم ها و وضعیت نابسامان اقتصادی، بیش از ۱۵ میلیارد تومان محکومیت های دادگستری مربوط به شهرداری در دوره های گذشته پرداخت شده است این در حالیست که بر اساس اسناد و مدارک موجود در این دوره بیش از ۵۰ میلیارد تومان اقدامات عمرانی در سطح شهر پیرانشهر انجام شده است.
صدور رأی دادگستری به مبلغ 50 میلیارد تومان به نفع شهرداری پیرانشهر
وی همچنین با اشاره به مطالبات شهرداری از دستگاه‌های دولتی بیان داشت: با توجه به پیگیری های حقوقی صورت گرفته توسط شهرداری در طول این دوره بیش از ۵۰ میلیارد تومان به نفع شهرداری رأی صادر شده است که طی ۶ الی ۷ ماه آتی مهلت قانونی پرداخت آنها به اتمام خواهد رسید و شهرداری می تواند نسبت به احقاق حق قانونی خود وارد مرحله اجرایی شود.

ملک مورد تناقض "حسن نژاد" متعلق به شهرداری است
شهردار پیرانشهر در ادامه با اشاره به فعالیت های فرهنگی صورت گرفته عنوان کرد؛ شهر پیرانشهر اخیراً در حوزه برنامه های فرهنگی بعنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر در سطح کشور مطرح شده است که این مورد نشان از اهمیت حوزه فرهنگی در برنامه های شهرداری دارد.
سعیدی در پاسخ به آخرین وضعیت املاک "حسن نژاد" که مورد تناقض شهرداری و مالک بود، گفت: ملک مورد بحث به واسطه انجام عملیات تفکیک قانوناً جزء سهم شهرداری بوده و اکنون با کاربری آموزشی در اختیار شهرداری پیرانشهر می باشد.
این زمین به متراژ ۴ هزار ۷۵۰ متر مربع دارای کاربری آموزشی بوده و تا کنون چندین بار به آموزش و پرورش اعلام شده است که پس از برآورد قیمت کارشناسی شده، جهت احداث مدرسه اقدام کنند ولی متأسفانه تا کنون عملاً هیچ اقدامی انجام نداده اند لذا بخشی از این ملک از طریق مزایده جهت ساخت مدرسه غیرانتفاعی واگذار شده است و هم اکنون در حال ساخت است.

گفت و گو : عثمان حسن زاده

کد خبر 12891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha