تاکید برهم صالح بر پایبندی عراق به حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک

سرویس عراق و اقلیم کردستان - رئیس جمهوری عراق در دیدار سفیر بحرین در بغداد، بر پایبندی کشورش به حفاظت از هیئت های دیپلماتیک خارجی تاکید کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از بغداد الیوم، پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری عراق پیش از ظهر امروز (یک شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور در کاخ ریاست جمهوری السلام در شهر بغداد پذیرای صلاح المالکی، سفیر بحرین در عراق بوده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، صالح در دیدار با المالکی ضمن تاکید بر عمق روابط برادری میان عراق و بحرین، توسعه مکانیزم همکاری مشترک برای رویارویی با تحولات و چالش های پیش روی دو کشور و همچنین تحکیم مبانی امنیت و ثبات در سطح منطقه ای و بین المللی را ضروری دانست.

رئیس جمهوری عراق ضمن قدردانی از موضع حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در پشتیبانی از کشورش و تعامل وی با حادثه حمله به سفارتخانه بحرین در بغداد، بر پایبندی دولت عراق به حفاظت از هیئت های دیپلماتیک و سفارتخانه های مختلف در این کشور و تامین فضای امن برای آنها جهت انجام وظایف خود تاکید کرد.

سفیر بحرین در بغداد نیز که روز گذشته به بغداد بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفت، ضمن اعلام این که پادشاه کشورش به برهم صالح سلام رسانده و برای وی آرزوی موفقیت کرده، خاطر نشان ساخت که منامه از عراق و یکپارچگی و حاکمیت آن پشتیبانی می کند و خواهان تقویت روابط دو جانبه و گسترش چشم اندازهای همکاری مشترک با بغداد است.

این در حالی است که المالکی 28 ژوئیه گذشته (هفتم تیر) و در پی حمله تظاهرکنندگان خشمگین به سفارتخانه بحرین در بغداد، به کشورش فرا خوانده شده بود با این حال عصر جمعه اعلام کرد که به عراق بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته است.

یادآور می شود که در اعتراض به برگزاری کنفرانس اقتصادی "صلح برای شکوفایی" در شهر منامه در چارچوب تلاش های دولت آمریکا برای عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی از طریق طرح موسوم به "معامله قرن"، شماری از تظاهرکنندگان خشمگین عراقی شامگاه پنج شنبه (ششم تیر) از دیوار سفارتخانه بحرین در منطقه المنصور شهر بغداد بالا رفتند سپس پرچم این کشور را پایین کشیده و به جای آن پرچم های فلسطین و عراق را برافراشتند؛ در واکنش به این مسئله نیز نیروهای امنیتی عراق ده ها تن از عاملان حمله را بازداشت کردند و دولت و وزارت خارجه این کشور نیز با صدور بیانیه های جداگانه به محکومیت آن پرداختند در حالی که وزارت امور خارجه بحرین نیز سفیر خود در بغداد را فرا خواند و با احضار کاردار سفارت عراق در منامه نیز، یک یادداشت اعتراض را در رابطه با حمله تحویل وی داد.

کد خبر 123912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha