سکوت وزیر کشور به معنای آن است که مسئول این قتل خود او است

سرویس ترکیه - مدحت سنجر که برای شرکت در نشستی به درسیم رفته بود سلیمان سویلو و دولت باغچه لی را مسئول کشته شدن پویراز دانست.

به گزارش کردپرس، مدحت سنجر رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) برای شرکت در نشست «جان ها برای حقیقت و عدالت گرد هم می آیند» به شهر کُرد و علوی نشین درسیم سفر کرد. سنجر در میان استقبال گروه های بسیاری از مردم و طرفداران HDP به دیدار بنای یادبود «سید رضا» رفت و با انبوه جمعیت راهپیمایی کرد.

بنابر گزارش سایت رسمی HDP در این سفر تولای خدیم اوغولاری، علی کنعان اوغلو، کمال بلبل، و علیجان اونلو نمایندگان HDP مدحت سنجر را همراهی کردند. سنجر با رفتن به میدان «سید رضا» برای مردم درسیم سخنرانی کرد.

سنجر با اشاره به حمله مسلحانه به دفتر HDP در ازمیر و کشته شدن دنیز پویراز گفت: «همان ایدئولوژی فاشیستی که عزیز ما را کشت، امروز در حال حمله و نابودی طبیعت ما در مونزور و درسیم است، همان ایدئولوژی فاشیستی به اعتقاد و فرهنگ ما هم حمله می کند. ما با مبارزه مشترک با همه نیروهایی دموکراسی خواه، پرونده انحلال HDP را باطل خواهیم کرد.»

او با یاد آوری مبارزات سید رضا در برابر ظلم گفت: «ما در شهر مردمی هستیم که بدون تسلیم در برابر انواع ظلم ها از هویت خود محافظت می کنند. ریشه های HDP قوی هستند، ما درختی را که از آن ریشه های قوی و عمیق روئیده بزرگتر خواهیم کرد.»

سنجر با اشاره به پرونده انحلال HDP در دادگاه قانون اساسی ترکیه گفت: «عزیزان من، نا امید نشوید. اجازه ندهید کسی کوچکترین نشانه ای از ترس در چشمان شما ببیند. امید رشد می کند. امید در اینجاست. دوستان HDP همراهش هستند. من می دانم که شما دلتان می خواهد چیزهای زیادی بشنوید درباره این که این دادخواست چه مسیری را طی خواهد کرد. اما من به شما تنها یک چیز را می گویم. هیچ کسی نمی تواند HDP را منحل کند. HDP به راه خودش ادامه می دهد. ما با همراهی مردم و با اتحاد برای دموکراسی قطعا HDP را زنده نگاه خواهیم داشت.»

رئیس مشترک HDP با اشاره به این که اگر تصمیم دادگاه بر انحلال HDP عملی شد چه خواهد شد گفت:«اگر آنها HDP را منحل کنند آنگاه ما با شما درباره ادامه مسیر تصمیم خواهیم گرفت. ما از مردم خود و از همه نیروهای دموکراتیک مشورت خواهیم گرفت. صرف نظر از این موضوع HDP حتما راهی برای تعیین نتیجه انتخابات به همراه اراده مشترک مردم خود خواهد یافت. این وظیفه ما است که اراده مردم را به حکومت برسانیم. در هر برهه ای که بر آینده تاریخ کشور موثر باشد HDP قطعا قدرت خود را به تاثیر گذارترین شکل ممکن نشان خواهد داد.»

مدحت سنجر در پاسخ به پرسش های خبرنگاران درباره کشته شدن دنیز پویراز و سکوت سلیمان سویلو وزیر کشور گفت: «اگر وزیر کشور در برابر قتلی که روز روشن در مرکز شهر ازمیر رخ داده سکوت می کند به معنای آن است که مسئول این قتل خود اوست. کسی که تیراندازی کرده تنها عامل قتل نیست. بلکه برنامه ریزی و شبکه روابطی پشت این موضوع است. همچنین سهم تحریکات آشکار و تهدید های آشکار شریک کوچک حکومت [دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت ملی (MHP)] را هم باید در این اتفاق دید. در حقیقت شریک کوچک قدرت [باغچه لی] خودش در سخنرانی به این موضوع اعتراف کرد.»

کد خبر 12268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha