برخورد میان پ.ک.ک و نیروهای پیشمرگ به بینش های متفاوت درباره مسئله کردها باز می گردد

سرویس جهان- یاشار یاکیس وزیر خارجه اسبق ترکیه معتقد است درگیریهای اخیر میان نیروهای پ.ک.ک و نیروهای پیشمرگ در اقلیم کردستان، مربوط به بینش های متفاوت جریانات سیاسی کرد درباره مسئله کردهاست.

به گزارش کردپرس، در پی تشدید حملات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق، وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق چند روز پیش از جان باختن 5 نیروی پیشمرگ بر اثر حمله پ.ک.ک خبر داد. با این حال، پ.ک.ک درگیر شدن مستقیم با نیروهای پیشمرگ را رد کرده است.

یاشار یاکیس، از بنیانگذاران حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و وزیر اسبق خارجه این کشور درباره دلیل حضور ارتش این کشور در خاک عراق و اقلیم کردستان، در یادداشتی که در نشریه انگلیسی زبان عرب نیوز منتشر شده نوشت: این حضور به دنبال حمایت ترکیه از حزب دموکرات کردستان عراق در برابر حزب اتحاد میهنی کردستان در جنگ داخلی میان این دو حزب در سال 1997 میسر شد و ارتش ترکیه از آن زمان به بعد، از حضور در خاک اقلیم کردستان برای ضربه زدن به پ.ک.ک استفاده کرده است.

او درباره دلیل درگیر شدن نیروهای پ.ک.ک و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان ادعا کرده است که این مسئله به بینش متفاوت جریانات کردی درباره مسئله کردهاست.

وزیر خارجه اسبق ترکیه می گوید هر کدام از جریانات کردی در عراق و ترکیه راهکاری متفاوت برای مسئله کرد دارند و ممکن است این تفاوت دیدگاه در نقطه ای به درگیری شدن منجر شود که رو در رو شدن پ.ک.ک و نیروهای اقلیم کردستان در آمیدی مصداق آن است.

او نیروهای کرد سوریه را شاخه سوری پ.ک.ک دانسته که دیدگاه این گروه معارض ترکیه ای را درباره مسئله کرد دنبال می کند. وزیر خارجه اسبق ترکیه با اشاره به این که اقلیم کردستان عراق به عنوان منطقه ای خودگردان به رسمیت شناخته شده است، معتقد است جریانات کردی در عراق- البته با استفاده از فرصت هایی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع، سقوط رژیم صدام و حمایت غرب- نسبت به جریانات کردی در ترکیه موفق تر عمل کرده اند.

کد خبر 11554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha