آتش زدن مراتع و جنگل ها مجازات و جریمه نقدی دارد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به ماده ۴۶ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی گفت: با هشدار صمیمانه به ساکنان حاشیه بیشه زارها و اراضی جنگلی خاطرنشان می‌شود که «هر فردی که مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درختان موجود در بستر جنگل‌ها کند، به زندان تادیبی از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد و برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود».

به گزارش کردپرس، به نقل از منابع طبیعی و آبخیزداری؛ هادی قاسمی، افزود: پوشش گیاهی، مراتع، جنگل‌ها و فضای سبز در هر کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت آن جامعه به حساب می‌آیند و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

او ادامه داد: حفظ آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه مراتع و جنگل‌ها، افزایش منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها، پارک‌های طبیعی جنگلی، حفظ محیط زیست و... اهمیت زیادی در فرآیند توسعه اقتصادی کشور دارد، تا آنجا که کارشناسان اقتصادی معتقدند این فرآیند نقش موثری در اقتصاد مقاومتی کشور نیز ایفا می‌کند.

به گفته قاسمی؛ جنگل، فضای سبز و پوشش گیاهی نقش مهمی در سلامتی جسم و روح انسان دارد و تحقیقات نشان داده کسانی که در فضا‌های سبز و پردرخت زندگی می‌کنند یا در محیط‌های طبیعی سکونت دارند نسبت به دیگر افرادی که در فضای آلوده و پرتراکم شهری زندگی می‌کنند از سلامتی بیشتری برخوردارند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: متاسفانه امروزه استرس و بیماری‌های روحی و روانی در جامعه افزایش پیدا کرده و ماهیت زندگی شهری و آلودگی صوتی و آلودگی هوا دلیل موثری برای پیدایش انواع بیماری‌های جسمی و روحی است. به همین دلیل کارشناسان حوزه سلامت معتقدند رفتن به جنگل و پارک‌ها و فضای سبز برای افزایش آرامش و کاهش استرس و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

او در خصوص راهکارهای پیشگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی اظهار داشت: گرچه آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌تواند گسترده‌تر و خطرناک‌تر باشد اما به‌دلیل اینکه جنگل‌ها نم و رطوبت و علف‌های سبزی دارند و نور خورشید به‌صورت محدودتری به زمین جنگل‌ها می‌تابد، کمتر مستعد چنین حوادثی هستند. در صورتی که مراتع دارای پوشش گیاهی، بیشتر مستعد آتش‌سوزی هستند چراکه پوشش گیاهی آن‌ها در فصل تابستان خشک و مهار آتش آن دشوار می‌شود.

قاسمی افزود: بخشی از آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی مانند جنگل‌ها، دشت‌ها، مراتع و ... رخ می‌دهد اما بخشی از آن‌ها در زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان اتفاق می‌افتد و این دو مورد خطرات بسیاری برای طبیعت به‌همراه دارند. به‌دلیل نزدیک بودن بیشتر زمین‌های کشاورزی به مراتع، آتش سوزی زمین‌های کشاورزی یک خطر بسیار جدی محسوب می‌شود چرا که آتش برافروخته شده در آن می‌تواند به‌راحتی به مراتع اطراف سرایت کند.

او ادامه داد: سه نوع آتش در طبیعت وجود دارد: زمانی دلیل آتش سوزی می‌تواند طبیعی و ناشی از فوران آتشفشان، گرم شدن سطح کره زمین یا فعل انفعالات شیمیایی طبیعی باشد اما زمانی عوامل انسانی در آن دخیل هستند که می‌توانند به‌صورت آگاهانه و مغرضانه یا به صورت ناآگاهانه و سهوی دست به آتش‌سوزی بزنند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان با اشاره به نقش مردم در جلوگیری از بروز آتش‌سوزی‌ در مناطق طبیعی و نکاتی که حین گردش در طبیعت باید رعایت کنند، بیان کرد: کسانی‌ که وارد طبیعت می‌شوند از آتش افروزی در طبیعت جدا خودداری و سعی کنند مواد غذایی مورد نیاز خود مانند چای و غذا را از منزل و یا از مغازه‌ها تهیه کنند اما اگر مجبور به روشن کردن آتش شدند بهتر است زغال به‌همراه خود ببرند تا مجبور به سوزاندن پوشال یا قطع تنه درختان نشوند و با رعایت نکات لازم آتش روشن و در نهایت آن را با آب خاموش کنند و تا از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نکردند، محل را ترک نکنند.

او ادامه داد: مردم در ایامی که به طبیعت می‌روند وسایلی مانند شیشه و فلز که می‌تواند باعث آتش سوزی شود را به ‌همراه نداشته باشند یا آن را در طبیعت رها نکنند چراکه اقلامی مانند شیشه می‌تواند گاهی مانند یک ذره‌بین عمل کند و با تابش نور خورشید موجب آتش‌سوزی گیاهان و علف‌های خشک شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه در طبیعت چیزی به جز ردپا باقی نگذاریم، گفت: مردم باید از رها کردن زباله‌های خود در طبیعت خودداری کنند و تا حد امکان نسبت به جمع‌آوری زباله‌های رها شده اقدام کنند همچنین لازم است زباله‌های جمع آوری شده را با خود برگردانند و آن‌ها را در سطل‌های زباله‌ای که می‌دانند مورد بازیافت قرار می‌گیرد، دفع کنند چرا که به ما ثابت شده است که سطل‌های زباله‌ای که براساس قرارداد بین شرکت‌ها با افرادی در یک زمان مشخص در طبیعت تعبیه شده‌اند معمولا پس از گذشت زمان قرارداد، دیگر زباله ریخته شده در آن‌ها جمع‌آوری نمی‌شوند و زباله‌های داخل آن در طبیعت رها و مجدد پخش می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری آذربایجان غربی تاکید کرد: کشاورزان و صاحبان تعاونی‌های کشاورزی خصوصی با ایجاد «آتش‌بُر» در مزارع خود از پیشروی آتش‌ها جلوگیری کنند و کسانی‌ که امکانات کشاورزی خوبی مانند تراکتور و منبع آب بیشتر از ۱۰۰۰ لیتر دارند، هنگام آتش‌سوزی در مراتع به کمک دیگر کشاورزان محاصره شده در آتش بشتابند. سازمان‌های مردم نهاد و کوهنوردان نیز با فراگیری آموزش‌های ویژه اطفای حریق، هنگام آتش سوزی در مناطق طبیعی به‌ویژه مناطق جنگلی صعب العبور و یا کوهپایه در امدادرسانی کمک کنند.

او با اشاره به اینکه دولت با در اختیار قرار دادن بودجه‌های خاص در زمان‌های پیش از آتش سوزی جهت تهیه امکانات و تجهیزات اطفای حریق اقداماتی انجام داده، بیان کرد: تشکیل یک کارگروه با حضور یگان‌های محیط بان و جنگلبان و حضور نظامیانی که مجهز به تجهیزات هوایی از قبیل هواپیما و چرخ‌بال هستند در موقع بحران از این سازمان‌های مردم‌نهاد برای مهار آتش استفاده می کند همچنین منابع طبیعی وآبخیزداری استان با شناسایی و تهیه نقشه‌هایی از مناطق و کانون‌های بحران راه حل‌هایی برای مهار آتش در کمترین زمان پیدا کرده و تا جای ممکن سعی می کند با به جریان انداختن رودخانه‌ها مناطق و مراتعی که در اثر سدسازی خشک شده‌اند را تا حدودی مرطوب نگه‌دارند.

قاسمی اظهار داشت: همه ساله برخی از کشاورزان به منظور آماده کردن زمین‌های خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی به جا مانده از کشت اول می‌کنند. کشت دوم معمولا پس از برداشت محصولاتی چون گندم و جو در کشتزارها انجام می‌شود و محصولاتی چون ذرت، گوجه، خیار، خربزه، هندوانه و غیره به جای آن‌ها کشت می‌شود. شعله‌های آتش و دود ناشی از این آتش سوزی‌ها گاهی تمام منطقه را فرا می گیرد و علاوه بر اینکه چهره‌ ناخوشایندی به طبیعت می‌بخشد باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی بسیاری برای مردم و اکوسیستم آن منطقه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری آذربایجان غربی تاکید کرد: کره زمین طی چند دهه اخیر با مشکلات جدی زیست محیطی دست به گریبان شده است و دیگر تحمل فعالیت های زیانبار زیست محیطی را ندارد، آتش سوزی بقایای محصولات کشاورزی در سطح گسترده می‌تواند مشکلات زیست محیطی و اقتصادی برای کشور به‌همراه داشته باشد.

او ادامه داد: افزایش میزان گاز دی اکسید کربن و اثر گلخانه‌ای در کره زمین، افزایش میزان تولید گرد و غبار، افزایش تصادفات جاده‌ای بر اثر دود گرفتگی، از بین رفتن گونه‌های گیاهی ارزشمند و درختان کهنسال، از بین رفتن تنوع‌های زیستی و به دام افتادن حیات‌وحش در شعله‌های آتش می‌توانند از دیگر معضلات آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی باشد.

قاسمی با اشاره به ماده ۴۶ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی گفت: با هشدار صمیمانه به ساکنان حاشیه بیشه زارها و اراضی جنگلی خاطرنشان می‌شود که «هر فردی که مبادرت به کت زدن یا روشن کردن آتش در تنه درختان موجود در بستر جنگل‌ها کند، به زندان تادیبی از سه ماه تا مدت یک سال محکوم خواهد شد و برای صدمه زدن به یک اصله درخت جنگلی که در جریان برافروختن آتش از بین رفته به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود».

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری آذربایجان غربی در پایان از همه مردم فهیم استان تقاضا کرد؛ را در حفاظت از این عرصه های خدادادی کمک ویاری کنند و در صورت مشاهده هرگونه آتش در مراتع و جنگلها مراتب را سریعاً به شماره تلفن رایگان 1504 و 139 یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان آذربایجان غربی اطلاع دهند.

کد خبر 11034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha