شناسایی نوع جدیدی از آفت جنگل خوار در پیرانشهر/تحقیقات روش های مبارزه در جریان است

سرویس آذربایجان غربی- رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان پیرانشهر ضمن اشاره به شناسایی نوع جدیدی از آفت جنگل خواری بنام آفت پسیل زبان گنجشک در جنگل های پیرانشهر گفت: متأسفانه بر روی درختان زبان گنجشک واقع در حاشیه رودخانه های مناطق جنگلی، از قبیل دره پردانان و رودخانه زاب لاروی سبز رنگی مشاهده شده است که از برگ درختان زبان گنجشک تغذیه نموده و کاملاً درختان را عاری از برگ می کند.

انور شمسی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پیرانشهر در مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار کردپرس ضمن اشاره به آخرین وضعیت عملیات سم پاشی و همچنین وجود آفت های گیاهی مناطق جنگلی شهرستان پیرانشهر گفت: جنگلهای شهرستان پیرانشهر با حدود 7500 هکتار وسعت از روستای قبرحسین پیرانشهر آغاز شده و تیپ اصلی آن گونه های از جنس بلوط (دارمازو، ویول، بلوط ایرانی) و گونه های مانند زالزالک، بنه ، بادام و . . . را تشکیل می دهد که به عنوان سرآغاز ناحیه رویشی زاگرس از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

او ادامه داد: حفظ آب و خاک، جلوگیری از سیل های ویرانگر، ذخیره نزولات آسمانی، تلطیف آب و هوا، حفظ منظر، مأمن حیات وحش، استفاده دارویی و خوراکی از محصولات جنگلی، تعلیف دام، کاهش سرعت باد، تنها گوشه ای از خدمات این جنگلها است.

شمسی در ادامه اظهار داشت: لذا حفاظت و صیانت از این ذخایر خدادادی، علاوه بر دولت و سازمانهای مربوطه، وظیفه ی تک تک افراد جامعه است بنابراین ابتدا باید عوامل تخریب و از بین رفتن جنگلها را شناسایی و سپس برای رفع عوامل تخریب اقدام کرد.

رئیس منابع طبیعی پیرانشهر در ادامه با اشاره به اینکه یکی از عوامل طبیعی که باعث تخریب کمی و کیفی جنگلهای منطقه می شود، آفت جوانه خوار بلوط است اظهار داشت: شیوع این آفت باعث بی برگی درختان و عقب افتادن دوره رشد آن شده و نهایتاً کاهش شدید رشد سالیانه درختان را بهمراه دارد. همچنین در اثر تغذیه لاروهای این حشره از جوانه هایی که باعث بذردهی می شوند، تولید بذر و نهایتاً تجدید حیات جنگلها را به خطر می اندازد.

این مسئول پیرانشهری با اشاره به سابقه پیدایش آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های شهرستان پیرانشهر توضیح داد: از سال 1383 این حشره به عنوان یک آفتی که مستلزم مبارزه است معرفی شده که در پیدایش آن عواملی از قبیل تغییرات جوی و اقلیمی، تغییر در وضعیت فون و فلور جنگلها به علت دخالتهای انسانی، همچنین ضعف فیزیولوژیکی درختان به خاطر فرم رویشی آنها در رقابت برای جذب مواد غذایی، کاهش نزولات جوی، کم شدن تعداد روزهای یخبندان در زمستان و بسیاری موارد دیگر در خصوص چرخه زیستی این حشره، باعث شده است که جوانه خوار بلوط به صورت یک آفت تمام عیار طغیان نموده و هرساله خسارات زیادی به بار آورد.

تخصیص 23 میلیارد ریال اعتبار برای عملیات سم پاشی جنگل های پیرانشهر

رئیس منابع طبیعی پیرانشهر تصریح کرد: در سالهای گذشته برای مقابله با این آفت در جنگلهای منطقه از روش های نصب تله های فرمونی، محلول پاشی هوایی و زمینی و نصب تله های نوری استفاده شده است اما در سال جاری اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان برای مقابله با شیوع این آفت که از اوایل فروردین در جنگلهای منطقه مشاهده شده به صورت تلفیقی و با بهره گیری از دو فروند هواپیما و با اعتباری در حدود 23 میلیارد ریال اقدام به مبارزه نمود که عملیات محلول پاشی هوایی در مناطق جنگلی پیرانشهر از بیست و هشتم اردیبهشت ماه سال جاری با استفاده از محلول بیولوژیکی در مدت 30 روز در سطح جنگلهای منطقه اجرا و اثرات مثبت مبارزه مشاهده گردید.

محلول پاشی 4 هزار هکتار از کانون های جنگلی آلوده به آفت جوانه خوار بلوط در زاگروس

او اضافه کرد: در جریان اجرای این عملیات حدود 4000 هکتار از کانونهای جنگی آلوده به آفت جوانه خوار در شهرستانهای پیرانشهر، سردشت و مهاباد از محل فرودگاه پیرانشهر محلولپاشی گردید.

شمسی در ادامه سخنان خود در خصوص اهداف پروژه سم پاشی و اهمیت آن بیان داشت: این اقدام می تواند حاوی اهداف بسیار مفیدی برای حفظ جنگل های منطقه باشد که از جمله می توان به شناسایی مناطق آلوده به آفت جوانه خوار بلوط، بررسی میزان تاثیرات مخرب آفت بر درختان جنگلی و همچنین مبارزه اصولی با آفت جهت جلوگیری از طغیان در سنوات آتی اشاره کرد.

آفت پسیل زبان گنجشک نوع جدیدی از آفت جنگل خوار در پیرانشهر

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پیرانشهر در ادامه این مصاحبه ضمن اشاره به وجود نوع آفت دیگری برروی درختان زبان گنجشک در محدوده مناطق جنگلی پیرانشهر گفت: متأسفانه بر روی درختان زبان گنجشک واقع در حاشیه رودخانه های مناطق جنگلی، از قبیل دره پردانان و رودخانه زاب لاروی سبز رنگی مشاهده شده است که از برگ درختان زبان گنجشک تغذیه نموده و کاملاً درختان را عاری از برگ می کند. همچنین این آفت پسیل زبان گنجشک نام دارد که این اداره در حال مکاتبات و انجام تحقیقات جهت شناسایی کامل و روش های مبارزه با آن است.

ممنوعیت استفاده از هر نوع سمی در طبیعت

او همچنین در ادامه سخنان خود تأکید کرد که استفاده از هر نوع سم در طبیعت ممنوع بوده و اثرات زیانباری در پی دارد زیرا بیشتر حشرات و پارازیتهای موجود در طبیعت در چرخه اکوسیستم زیستی منطقه نقش داشته و با حذف یک یا چند مورد از حشرات، این چرخه دچار اختلال شده و باعث طغیان بعضی حشرات و انقراض نسل حشارت دیگر می شود. به همین منظور در روش مبارزه ای که این اداره انجام داد از باکتری باسیلیوس که یک ریزمغذی زنده است استفاده شد به نحوی که سیستم گوارشی لارو با تغذیه از برگهای آغشته به محلول مختل شده و لارو از بین می رود.

عملیات مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی برای اولین بار در پیرانشهر

شمسی در خاتمه این مصاحبه ضمن ابراز امیدواری در خصوص ادامه عملیات مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی در سنوات آتی خاطر نشان کرد؛ شروع بحث مبارزه بیولوژیکی با استفاده از هواپیما و با این سطح عملیات نقطه عطفی در کار حفاظت و کنترل آفات و بیماریهای جنگلی در کل کشور است که برای اولین بار در این شهرستان و با حمایت مسئولان مربوطه در راستای تخصیص اعتبار در ترمیم و مرمت باند فرودگاه، ایجاد تعامل و همکاری باسایر ارگانها صورت گرفته است، تا گامی مؤثر در راستای حفظ و توسعه جنگلهای سرسبز منطقه برداشته شود.

گفت و گو/ عثمان حسن زاده

کد خبر 10478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha