عضو ارشد حزب دمکرات: تدوین قانون اساسی برای اقلیم کردستان، قانونی است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – یک عضو ارشد حزب دمکرات کردستان تأکید کرد اقدام اقلیم کردستان برای تدوین قانون اساسی یک اقدام کاملی قانونی است که اصل 120 قانون اساسی عراق آن را ضروری دانسته است و این اقدام به تقویت شفاف و واضح حقوق و مسئولیت های شهروندان اقلیم کردستان کمک خواهد کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از السومریه نیوز، "ریبین سلام" در این باره گفت: تصمیم اربیل برای تدوین قانون اساسی برای اقلیم کردستان، یک اقدام قانونی است که در اصل 120 قانون اساسی عراق به آن اشاره شده است و براساس آن، اقلیم کردستان مجاز است قانون اساسی مخصوص خودش را داشته باشد، به شرطی که قانون مذکور با قانون اساسی عراق فدرال تناقضی نداشته باشد.

ریبین سلام افزود: تدوین قانون اساسی برای اقلیم کردستان، یک اقدام مهم در راستای تقویت تجربه دمکراتیک در عراق و تبدیل اقلیم کردستان به سوپاپ اطمینان برای روند سیاسی و برقراری ثبات در کشور است.

عضو ارشد حزب دمکرات خاطرنشان کرد: این اقدام، یک جانبه یا براساس اجتهاد شخصی نبوده است. بلکه مبتنی بر قانون اساسی است که در همه کشورهای دارای نظام فدرال مانند آمریکا وجود دارد. به طوری که هر ایالت این کشور دارای قانون اساسی مخصوص به خودشان هستند. در شماری از کشورهای اروپایی نیز این موضوع وجود دارد.

ریبین سلام تصریح کرد: وجود قانون اساسی برای اقلیم کردستان ضروری است تا ماهیت نظام سیاسی اقلیم کردستان و در نتیجه نوع روابط با دولت مرکزی، همچنین حقوق و مسئولیت های داخل اقلیم کردستان مشخص شود و این قانون به پیمان اجتماعی واضح و شفاف شهروندان اقلیم کردستان تبدیل شود.

کد خبر 10119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha