پذیرفتن قتل خاشقجی از سوی عربستان مهم بود/تنش در روابط ترکیه – آمریکا به مسئله کشیش برانسون ربط ندارد

سرویس ترکیه – مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی عنوان کرد: پذیرفتن قتل خاشقچی از سوی عربستان سعودی، اگرچه دیر اتفاق افتاد، اما مهم بود.

به گزارش کردپرس، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی در اظهاراتی با اشاره به پرونده جمال خاشقجی عنوان کرده است: اگرچه دیر ولی باز قبول کردن عربستان سعودی در این راستا که خاشقجی به قتل رسیده است مهم است. در تمامی روند تحقیقاتی که از سوی ترکیه صورت می گیرد مقامات سعودی نیز حضور دارند. ترکیه با ثابت قدمی تحقیقات را به شکل عمیقی ادامه می دهد.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرده است: در صورتی که سازمان ملل متحد، سازمان های بین المللی و یا دادگاه های بین المللی اقدام به آغاز روند تحقیقات در خصوص پرونده جمال خاشقجی کنند ترکیه با آنان همکاری های لازم را انجام خواهد داد. ما آماده همکاری در چارچوب حقوق بین المللی هستیم. تا زمانی که تمام حقایق و جزئیات برملا نشده است تحقیقات ادامه خواهد داشت. فشارهای وارد شده باعث شد تا ریاض این جنایت را بپذیرد. تا کنون مدارک و شواهدی که در دست داریم در اختیار هیچ کشوری قرار نداده ایم ولی مذاکران بین سازمان های اطلاعاتی می تواند صورت بگیرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهارات خود با اشاره به مسئله برانسون نیز گفت: بعد از آزادی کشیش برانسون مقامات آمریکایی کمی نرم شدند ولی روابط ترکیه با آمریکا بر سر مسئله برانسون وارد تنش نشده است. روابط ترکیه با آمریکا به خاطر حمایت های آمریکا از YPG/PYD، مسئله منبج و رفتار آمریکا در ارتباط با موضوع جماعت گولن دچار تنش شده است.

چاووش اوغلو در خصوص پرونده جماعت گولن نیز گفت: آخرین مدارک در خصوص استرداد فتح الله گولن را به وزارت امور خارجه و دادگستری آمریکا داده ایم. از طرف دیگر در داخل آمریکا از سوی پلیس فدرال آمریکا تحقیقاتی آغاز شده است. یک تیم از FBI و وزارت امور خارجه آمریکا به آنکارا آمدند و ما تمام مدارک را در اختیار آنان قرار دادیم.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 88674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha