سناریوهای مطرح شده برای جلسه رسیدگی به پرونده کشیش برانسون

سرویس ترکیه - فردا 12 اکتبر 2018 روز رسیدگی به پرونده کشیش برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه است که در 24 ساعت مانده به برگزاری این جلسه سناریوهای مختلفی حول محور این پرونده مطرح شده است.

فردا 12 اکتبر 2018 روز رسیدگی به پرونده کشیش برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه است که موضوع زندانی بودن وی در ترکیه آغازگر یک بحران بی سابقه در روابط ترکیه – آمریکا بود. در 24 ساعت مانده به این جلسه حساس و مهم در آنکارا سناریوهای مختلفی در خصوص این پرونده مطرح شده است. بعد از آن که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی عنوان کرد "همگی منتظر تصمیم دادگاه بوده و همه با هم مشاهده خواهیم کرد که چه خواهد شد" بسیاری از کارشناسان سیاسی از احتمال آزادی برانسون در جلسه فردا سخن گفته و جریان های اپوزیسیون نیز بر توافق ترکیه – آمریکا بر آزادی برانسون در 12 اکتبر مطالبی نوشته و ایراد کردند. علاوه بر این مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اثنای برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پی دیدار با مقامات ترکی در تاریخ 24 سپتامبر 2018 به صورت رسمی از آزادی کشیش برانسون در 12 اکتبر سخن گفته و در این خصوص ابراز امیدواری کرده است. اردوغان نیز در 26 سپتامبر در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رویترز به این موضوع پرداخته و عنوان کرد: دستگاه قضای ما مستقل است. منتظر حکم دادگاه هستیم.

با توجه به این، حال می پرازیم به سناریوهای مطرح شده در خصوص جلسه رسیدگی به پرونده کشیش پاستور برانسون:

سناریو 1: سناریوی اول که در خصوص جلسه فردا مطرح است این می باشد که کشیش برانسون بدون هر گونه محدودیت خروج از کشور حکم آزادیش صادر شده و روند رسیدگی به پرونده وی بدون زندانی بودن وی ادامه پیدا خواهد کرد. در این صورت برانسون بلافاصله ترکیه را ترک کرده و بخش مهمی از بحران روابط ترکیه – آمریکا از میان برداشته خواهد شد. بسیاری از جریان های سیاسی ترکیه از این موضوع به عنوان سناریو محتمل جلسه رسیدگی به پرونده برانسون سخن می گویند.

سناریو 2: سناریو دوم سناریو آزادی برانسون با ممنوع الخروج اعلام کردن وی و ادامه رسیدگی به پرونده این کشیش آمریکایی است. در این سناریو حکم حبس خانگی برانسون نیز از میان برداشته ولی وی نمی تواند ترکیه را ترک کند که این وضعیت آمریکا را به معنی تمام کمال راضی نخواهد کرد. مقامات آمریکایی پیش از رسیدگی به پرونده برانسون در ماه جولای مدعی شده بودند که یک هواپیما برای انتقال برانسون به آمریکا را در فرودگاه آنکارا آماده نگه داشته بودند. از این رو همه به خوبی می دانند که آمریکا تمایل دارد تا با آزادی برانسون وی را بلافاصله به آمریکا منتقل کند.

سناریو 3: آخرین سناریوی که کمتر از آن سخن گفته شده ولی با تمام وجود احتمال آن هرچند ضعیف ولی باز وجود دارد سناریوی حکم بر تداوم حبس خانگی برانسون است. در صورت این که رای دادگاه بر تداوم حبس خانگی این کشیش آمریکایی باشد این موضوع بدون شک با واکنش تند آمریکا روبه رو شده و موج جدیدی از اقدامات متقابل به وجود خواهد آمد.

خبرگزاری کردپرس/ سرویس ترکیه

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 87957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha