تضعیف بیشتر اقتصاد ترکیه تهدید به بستن پایگاه هوایی اینجیرلیک را به همراه خواهد داشت

سرویس ترکیه - لئون پانتا، رئیس سابق سیا و وزیر سابق دفاع آمریکا در اظهاراتی با اشاره به بحران در روابط ترکیه – آمریکا عنوان کرده است: تضعیف اقتصاد ترکیه به نوعی که اقتصاد جهانی را تهدید کند به این معنی خواهد بود که ترکیه بلافاصله آمریکا را با بستن پایگاه هوایی اینجیرلیک تهدید خواهد کرد و این سناریویی نیست که آمریکا به دنبال آن باشد.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه سوزچی، لئون پانتا، رئیس سابق سیا و وزیر سابق دفاع آمریکا در اظهاراتی با اشاره به بحران در روابط ترکیه – آمریکا عنوان کرده است: آمریکا و ترکیه برای این که در قرن 21 تاثیر گذار باشند به یکدیگر نیاز دارند. هیچ شکی نیست مسائلی مانند بحران کشیش برانسون و یا افزایش تعرفه های واردات از سوی دو کشور باعث شده است تا روابط آنکارا – واشنگتن به سردی بکشاند ولی با توجه به تجربه های کسب شده از بحران هایی که در گذشته با آن روبه رو بودیم راه حلی برای بیرون آمدن از این وضعیت وجود دارد.

وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرده است: ترکیه هر زمان در جهان اسلام یک قدرت به حساب می آید. این که ترکیه هم با اروپا و هم با خاورمیانه احساس نزدیکی داشته باشد از نظر آمریکا بسیار مهم است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در برخی مسائل بسیار جدی و بدون انعطاف پذیری عمل می کند و مسئله برانسون نیز یکی از این موضوعات است. ولی تضعیف اقتصاد ترکیه به نوعی که اقتصاد جهانی را تهدید کند به این معنی خواهد بود که ترکیه بلافاصله آمریکا را با بستن پایگاه هوایی اینجیرلیک تهدید خواهد کرد و این سناریویی نیست که آمریکا به دنبال آن باشد. به همین دلیل باید دو طرف مسئله برانسون را از راه های دیپلماتیکی حل و فصل کنند. تا زمانی که روابط ترکیه – آمریکا خدشه دار است ترکیه سعی خواهد کرد بیشتر به روسیه نزدیک شود و هر چه اندازه ترکیه به روسیه نزدیک شود دیگر کشورهایی که در منطقه خاورمیانه در پی رهبری این منطقه هستند بیشتر به روسیه روی خواهند آورد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 85336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha