حمله به سفارت آمریکا؛ آیا پای جماعت گولن در میان است؟

سرویس ترکیه - عثمان گونداش یکی از عاملان حمله مسلحانه به سفارت آمریکا در آنکارا اشتراک های زیادی با موضوع حمایت از فتح الله گولن، رئیس جماعت گولن در صفحه شخصی خود از فیسبوک داشته است.

به گزارش کردپرس، در پی دستگیری احمد چلیکتن و عثمان گونداش، 2 عامل حمله مسلحانه به سفارت آمریکا در آنکارا طی بازجویی ها و تحقیقات پلیس ترکیه، ارتباط عثمان گونداش یکی از عاملان این حمله مسلحانه به جماعت گولن از طریق اشتراک گذاری هایی که در فضای مجازی داشته کشف شده است.

هرچند این 2 فرد در اعترافات خود با رد هر گونه وابستگی به گروه یا سازمان خاصی عنوان کرده است: از افزایش نرخ دلار در ترکیه و سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه ترکیه ناراحت شده و دست به چنین کاری زده ایم. هیچ کس و جریانی دستور این اقدام را صادر نکرده و تماما با اراده خود انجام داده ایم. تحولات اخیر را نمی توانستیم هضم کنیم و تصمیم به چنین کاری گرفتیم.

پلیس ترکیه بعد از این تحقیقاتی را در فضای مجازی و گوشی های همراه این دو فرد آغاز کرده است که بر اساس اطلاعات به دست آمده عثمان گونداش اشتراک های زیادی از فتح الله گولن، رئیس جماعت گولن در صفحه شخصی خود از فیسبوک داشته است. وی در یکی از اشتراک هایی که از شبکه مجازی فیسبوک منتشر کرده است با انتشار ویدئوی سخنرانی فتح الله گولن نوشته است: "خداوند خدمات شما را ضایع نخواهد کرد؛ این خدمات را به کمال مطلوب خواهد رساند؛ به اذن پروردگار".

در پی کشف این موضوع نیروهای اطلاعاتی ترکیه آغاز به تحقیقات بیشتر در خصوص این فرد کرده و به اتهام تبلیغ برای گروه های تروریستی پرونده دیگری را در دستور کار قرار داده است.

برخی از کارشناسان سیاسی ترکیه با اشاره به این حمله مسلحانه عنوان کرده اند: حمله ای که بعد از رجز خوانی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به سفارت آمریکا صورت گرفته است در واقع یک اقدام برای تحت فشار قرار دادن ترکیه بود. تنها راه نجات جماعت گولن در این برهه حساس ایجاد یک بحران عمیق در روابط آنکارا – واشنگتن است به نوعی که دیگر هیچ راه برگشت به عقبی باقی نماند. این حمله در پشت پرده طراحی شده است با این هدف که واشنگتن حرفی برای گفتن داشته باشد و آنکارا را در موضع ضعف قرار بدهد.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 85186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha