آینده مبهم همپیمانی آمریکا و کردها بعد از تاکید ترامپ بر خروج از سوریه

سرویس جهان- در حالی که مقامات دست اندرکار آمریکا در بحران سوریه و کردها بر ادامه همکاری همدیگر برای نابودی کامل داعش تاکید می کنند، رییس جمهور آمریکا گفته است بهتر است سربازان آمریکایی به خانه بازگشته و امور سوریه را به دیگران واگذار کنند. اظهارات دونالد ترامپ هپیمانی میان کردهای سوریه و این کشور را که نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها بعد از تصرف عفرین داشته در هاله ای از ابهام قرار داده است.

به گزارش کردپرس، ترکیه بعد از تصرف منطقه کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه، نسبت به بیرون راندن نیروهای کرد در دیگر شهرهای شمال سوریه مانند منبج، قامیشلی، سری کانی و کوبانی تاکید داشته است. اما به اذعان کارشناسان مسائل ترکیه، حضور نیروهای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه نقش مهمی در توقف پیش روی ترکیه و همپیمانان آن در شمال سوریه داشته است. با این حال، اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر خروج هر چه سریع تر نیروهای این کشور از سوریه، آینده اتحاد میان کردها و آمریکا را که برای مقابله با داعش بوجود آمد به خطر می اندازد.

یک مقام ارشد آمریکا به روزنامه گاردین گفته است ما با وضعیتی روبه هستیم که 2200 نیروی داعش در مرزهای عراق و سویه در حال سازماندهی مجدد خود بوده و ما تعداد نفرات لازم برای مقابله با آنها و حتی دفاع از خود نداریم. ما نیاز داریم که بر سرمایه گذاری دوباره روی همپیمانی با نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از کردها و اعراب تکیه کنیم و در عین حال نگرانی های ترکیه را نیز مد نظر داشته باشیم.

اما رهبران کرد سوریه نیز که ماه گذشته در سکوت عجیب آمریکا خود را در برابر ترکیه در عفرین تنها یافتند و عفرین را به ترکیه واگذار کردند، نسبت به ادامه همپیمانی با آمریکا که بازدهی مورد نظر آنها را نداشته مردد هستند.

یکی از رهبران کرد سوریه به این روزنامه گفته است: « آنها از ما می خواهند آنچه را که از نظر آنها مهم است به اتمام برسانیم اما خود را درگیر چیزهایی نمی کنند که برای ما مهم است. بگذار آنها خود با داعش بجنگند ما هم برای خودمان می جنگیم. آنها واقعا می دانند چه کار دارند می کنند؟

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 56578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha