مردم در صف خرید مرغیِ که مسئولان از بازار پروازش دادند!

سرویس آذربایجان غربی- مرغیِ که پر ندارد اما دائما از سفره های مردم پر می کشد، پروازش را مدیون سیاست های دوگانه وزارت صمت و جهاد کشاورزی است. بازار آذربایجان غربی در آستانه عید شاهد صف های طویل مردمی برای دریافت مرغی است که ثبات قیمت ندارد و کمبودش در بازار بیداد می کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، یکی از این وزارت خانه ها مسئول تامین عمده و دیگری مسئول توزیع خرده است، یکی مسئول تعیین قیمت و دیگری و... . این دوگانگی ها در سیاست های تنظیم بازار ایران سفره ها را هر روز کوچکتر و فقیرتر می کند.

آذر ماه امسال در پی تاخیر جوجه ریزی مرغداران و کمبود مرغ در آذربایجان غربی به دلیل عدم تامین به موقع نهادهای دامی از سوی دولت، بازار این استان تا مدتی مجبور شد با مرغ منجمد سر کند تا مرغ گرم وارد بازار شود. ضعف اساسی در سه بخش تامین نهاده، تنظیم قیمت ها و کنترل بازار از سوی دولت، مرغ را پَر داد و اما مسئولان همچنان معتقدند بودند که؛ «کمبود تولید ندارند».

اینبار در اواخر سال جاری، دوباره مسئولان مرغ را پرواز دادند. با اینکه رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی می گوید: «در حال حاضر 4 میلیون و 150 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام شده است وهیچ کمبودی در تامین مرغ استان وجود ندارد حتی مازاد بر مصرف نیز تولید شده است». اما صف های طویل مردمی برای خرید مرغ خبر از کمبود این کالای اساسی در بازار می دهد و وعده های این سازمان برای حل مشکل کمبود مرغ در بازار بلا نتیجه بوده است.

اواخر بهمن ماه، رسول جلیلی در جلسه ساماندهی عرضه گوشت مرغ درسطح بازار استان کمبود مقطعی مرغدر بازار استان را به دلیل تامین نیاز آذربایجان شرقی از مرغ استان دانست و گفت: «این کمبود دو سه روزه است و طبق مصوبه ستاد تنطیم بازار کشور نباید مرغ از استان خارج شود و نظارت دستگاه‌های ذیربط بر افزایش قیمت و ساماندهی این موضوع نیز باید بیش ازپیش افزایش یابد».

او تاکید کرد: «فروش مرغ خارج از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار یعنی هر کیلو بیشتر از 20 هزار و 400 تومان غیر قانونی است و در صورت عرضه مرغ بیشتر از نرخ دولتی با متخلفان برخورد می شود»

.

اکنون در 25 روز باقیمانده به پایان سال تجمعات و صف های طویل مردمی جلوی مغازه ها در ارومیه و برخی دیگر از شهرهای استان برای تهیه مرغ شکل گرفته است و مردم از حضور چند ساعته در صف ها با وجود شرایط کرونا ناراضی هستند و از تفاوت قیمت این کالا گلایه مند اند.

مرغ را می شود در بازار سطح استان از 20 هزار و 400 تومان قیمت مصوب، تا 28 هزار و گاهی تا 30 هزار هم خرید البته اگر موجودی مغازه ها اجازه دهد.

در این روزهای کرونا زده سبد بسیاری از خانوارهای آذربایجان غربی از گوشت مرغ خالی شده و نبود مرغ در بازار و افزایش سرسام آور قیمت این ماده پروتیینی بیداد می کند.

پیش از آن هم کمبود روغن نباتی و روغن مایع و شکر مطرح بود و این کالاها همچنان با کمبود مواجه هستند و حتی گزارش های مردمی از فروش هر بطری روغن مایع با ارائه کارت ملی هم خبر داده بودند.

سیاست های تنظیم بازار در آستانه عید فلج شده و مردم برای تامین بخشی از کالاهای اساسی باید ساعت ها در صف منتظر بمانند و معلوم نیست چه زمانی این وضعیت خاتمه می یابد

کد خبر 5252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha