خواستار دادخواهی از عوامل قتل‌عام قامشلو و محله قاضی استانبول هستیم

سرویس سوریه - شورای اجرایی KCK با انتشار بیانیه‌ای جانباختگان قتل‌عام ۱۲ مارس محله قاضی در استانبول (۱۹۹۵) و همچنین قتل‌عام سال ۲۰۰۴ قامشلو را به یاد آورد و اعلام کرد که مردم کردستان، سوریه و ترکیه با مبارزه‌ای مشترک خواستار بزرگ‌ترین دادخواهی از عوامل این قتل‌عام‌ها هستند.

به گزارش کردپرس، شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کردستان (KCK) با انتشار بیانیه‌ای ضمن یاد کردن از جانباختگان قتل‌عام ۱۲ مارس محله قاضی استانبول (۱۹۹۵) و همچنین قتل‌عام سال ۲۰۰۴ قامشلو، اعلام کرد که مردم کردستان سوریه و ترکیه با مبارزه‌ای مشترک خواستار بزرگ‌ترین حسابرسی برای عوامل این قتل‌عام‌ها هستند.

در بیانیه شورای اجرایی KCK که در آژانس خبری فرات منتشر شد آمده است: «ما در سالگرد کشتارهایی هستیم که در ۱۲ مارس ۱۹۹۵ در محله قاضی استانبول و در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ در قامشلو توسط نیروهای کشورهای ترکیه و سوریه انجام شد. ما از کشته‌شدگان این کشتارها یاد می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که به راه آنها ادامه خواهیم داد. دولت ترکیه که عامل قتل‌عام و کشتار است، برای سرکوب مبارزات آزادیخواهانه مردم و مدیریت نظام نسل‌کشی خود، در طول تاریخ به سیاست‌های قتل‌عام متوسل شده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: « وقوع قتل‌عام در محله قاضی استانبول و در چنین تاریخی مرتبط با مبارزه آزادی خواهانه مردم بود. دولت ترکیه در محله قاضی که اکثریت ساکنان آن کرد و علوی بودند و دانش و سازماندهی دموکراتیک و انقلابی در حد بالایی وجود داشت، توسط نیروهای شبه‌نظامی شروع به قتل‌عام مردم کرد. در روزهای بعد نیز حملات ارتش و پلیس ادامه یافت و ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند. هدف قتل‌عام محله قاضی استانبول، ترساندن جامعه و سرکوب مبارزات مردم برای آزادی بود.»

همچنین در ادامه این بیانیه در خصوص قتل‌عام سال ۲۰۰۴ قامشلو آمده است: «در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ نیز، یک قتل‌عام علیه کردها توسط دولت سوریه در قامشلو انجام شد. کشتار قامشلو مانند سایر کشتارها علیه کردها با ذهنیت دشمن‌پنداری نسبت به کردها انجام شد و هدف آن سرکوب مبارزات آزادی‌خواهی مردم کرد و اجرای نظام مبتنی بر انکار کردها بود.»

در این بیانیه KCK همچنین به درباره شمال و شرق سوریه آمده است: «بدون شک نظام خودمدیریتی دموکراتیک ایجاد شده توسط مردم شمال و شرق سوریه، هدفی را که کشتار قامشلو در پی آن بود، نابود کرد. در قتل‌عام قامشلو هدف این بود که مردم با یکدیگر مبارزه کنند و از توسعه مبارزات دموکراتیک مردم جلوگیری شود. اما انقلاب شمال و شرق سوریه با درک ملت دموکراتیک کرد، عرب، ارمنی، سریانی-آشوری، ترکمن و سایر مردم شمال و شرق سوریه، هدف قتل‌عام قامشلو را خنثی کرد و مردم زندگی مشترکی را باهم ساختند.»

در پایان بیانیه KCK نیز آمده است: «ما به عنوان جنبش آزادی‌خواهی کردستان بار دیگر از کشته‌شدگان قتل عام محله قاضی استانبول و قامشلو یاد می‌کنیم و با خشم و نفرت فراوان این قتل‌عام‌ها را محکوم می‌کنیم. اول از همه باید مردم کردستان سوریه و ترکیه و همه مردم خاورمیانه را با ذهنیت ملت دموکراتیک، اتحاد استراتژیک و مبارزه مشترک، تقویت کرد و بزرگترین دادخواهی را از عاملان این قتل‌عام‌ها جویا شد. در این پروسه، حمایت مردم، همکاری و پوشاندن زخم‌های مردم در زلزله‌ای که در کردستان ترکیه و سوریه رخ داد بسیار مهم است. مردم تا امروز حمایت بسیار مهم و معناداری از خود نشان داده‌اند. این حمایت و کمک بیش از پیش باید تقویت شود و تا التیام همه زخم‌ها ادامه یابد.»

کد خبر 43816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha