راهپیمایی مردم کردستان ترکیه در اعتراض به نابودی طبیعت کردستان توسط حکومت

سرویس ترکیه - هزاران تن از مردم کردستان ترکیه در اعتراض به نابودی طبیعت کردستان روز شنبه از جزیر تا جودی راه پیمایی کردند.

به گزارش کردپرس، هزاران نفر از مردم از نقاط مختلف کردستان ترکیه روز گذشته (شنبه 17 آگوست) برای شرکت در راهپیمایی اعتراضی علیه سیاست های جنگ افروزانه حکومت و نابودی طبیعت کردستان توسط حکومت راهی منطقه جودی شدند.

هفته گذشته کنگره جامعه دموکراتیک (DTK)، جنبش زنان آزاد (TJA)، حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و جنبش اکولوژی مزوپوتامیا (MEH)، با اعلام برنامه راهپیمایی علیه غارت طبیعت کردستان ترکیه، همچنین سیاست های جنگ افروزانه این حکومت از مردم و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی خواهان دموکراسی، خواستند تا در این راهپیمایی اعتراضی جودی شرکت کنند.

بنا بر گزارش ژن نیوز، روز گذشته شنبه 17 آگوست هزاران نفر از مردم که از شهرهای مختلف کردستان ترکیه به سوی جزیر حرکت کرده بودند در آنجا به یکدیگر پیوستند و به سوی جودی به حرکت در آمدند.

نیروهای نظامی با ده ها خودروی زرهی مسیر را مسدود کرده و اعلام کردند که راهپیمایی غیر مجاز است با این حال مردم به مسیر خود ادامه دادند. نیروهای نظامی با آبپاش و گاز اشک آور به سوی مردم حمله کردند تا مانع ادامه راهپیمایی شوند. مردم با وجود مداخله نیروهای نظامی به مقاومت و دادن شعار ادامه دادند. آنها اغلب شعارهایی از قبیل زنده باد رهبر آپو (Bijî serok Apo) جوانان فدای آپو (Ciwan fedaiyê Rêber Apo ne)، بدون جودی زندگی میسر نیست (Bê Cudi jiyan nabe)، با ایستادگی مداوم پیروز خواهیم شد (Direne direne kazanacağız) و کردستان را به گورستان فاشیسم بدل می کنیم (Kürdistan faşizme mezar olacak) سر می دادند.

صالحه آیدنیز رئیس مشترک DBP پیش از حرکت به سوی جودی در سخنانی در گرجوش اعلام کرد: «ما تا بر افتادن این نظام مبتنی بر غارتگری به تجمع هایمان ادامه خواهیم داد.»

او با بیان این که افراد زیادی از احزاب ائتلاف کار و آزادی و از مردم از چهار گوشه کردستان ترکیه در این راهپیمایی شرکت می کنند، گفت: «حکومت ترکیه هر بار به بهانه حمله به مردم کردستان به طبیعت کردستان نیز حمله می کند. این جنگ یک جنگ تمام عیار علیه مردم کردستان است و ما در مقابل آن ایستادگی خواهیم کرد. ما اجازه نخواهیم داد کردستان بدون انسان و بدون زندگی بماند.»

بردان اوزتورک رئیس مشترک DTK نیز در سخنانی در ساعات پایانی راهپیمایی با اشاره به 7 سال تشدید انزوای اجباری علیه اوجالان گفت: «از آوریل 2015 انزوای اجباری اوجالان تشدید شد. آنها می خواستند مردم کرد را از پای در بیاورند. 7 سال گذشته است و در این سال ها مردم زیادی کشته شده اند. نه تنها مردم کشته شده اند بلکه جغرافیای کردستان ترکیه نیز نابود شده است. آنها تلاش کردند که هیچ طبیعتی برای آینده مردم کردستان در ترکیه باقی نگذارند. آنها به دنبال ایجاد یک جغرافیای بدون کرد هستند.»

ناچی سونمز، رئیس مشترک کمیسیون اکولوژی HDP، با انتقاد از سیاست های حکومت ترکیه برای نابودی طبیعت کردستان گفت: «ما به اینجا آمدیم تا تمام بخش‌های نهادی به ویژه در غرب ترکیه را بسیج کنیم که نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهند. ما به عنوان HDP به دفاع از جودی، بینگول و آرتوین خواهیم پرداخت و هم در خیابان ها و هم در مجلس ترکیه به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

او نابودی طبیعت کردستان را بخشی از سیاست جنگ افروزی علیه کردها توصیف کرد و از همه نیروهای دموکراتیک در غرب ترکیه خواست تا به مبارزه علیه سرمایه داری حکومت ترکیه بپیوندند.

این راهپیمایی که از ساعات اولیه صبح شروع شده بود تا شب ادامه یافت.

لازم به ذکر است که کمیته اکولوژی کنفدراسیون جوامع کردستان (KCK) هفته گذشته با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از برنامه راهپیمایی اعتراضی علیه نابودی طبیعت کردستان توسط حکومت ترکیه، خواستار شرکت آحاد مردم از همه نژادها و باورها در این راهپیمایی شده بود.

کد خبر 38489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha