کردهای ترکیه به بستگان خود که در کوه ها هستند خیانت نمی کنند و به شما رأی نمی دهند

سرویس ترکیه - صلاح الدین دمیرتاش در یادداشتی با متهم کردن اپوزیسیون ششگانه به میل به تداوم تروریسم در ترکیه، از آنها خواست تا نظر خود را به روشنی درباره حل مسئله کُرد بیان کنند.

به گزارش کردپرس، صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در یادداشتی خطاب به اپوزیسیون ششگانه ترکیه، آنها را به طرفداری ضمنی از تداوم تروریسم در ترکیه و کشتار کردها متهم کرد و نوشت کسانی که باید واقعا از خشونت فاصله بگیرند، آنها هستند نه HDP. او از احزاب اپوزیسیون ششگانه خواست تا نظر خود را درباره کل مسئله کُرد به روشنی بیان کنند.

دمیرتاش در این یادداشت که در پایگاه خبری تحلیلی T24 منتشر شد، با اشاره به اظهارات اخیر گورسل تکین نماینده حزب جمهوری خواه خلق (CHP) مبنی بر احتمال داده شدن یک وزارتخانه به HDP، این سخنان را اظهاراتی «بیهوده» توصیف کرد و نوشت: «همه از HDP به عنوان یک معضل در حوزه سیاسی ترکیه یاد می کنند که فضای سیاسی را مسموم می کند. با این حال به دلیل نیاز به آرای HDP برای انتخابات ریاست جمهوری، هیج کس نمی تواند از آن چشم پوشی هم کند. همین HDP که گویا بیماری مسری دارد، نوش داروی انتخابات نیز هست.»

او با بیان این که HDP درباره مسئله کرد که یکی از جدی ترین معضل های ترکیه است، با شفافیت حرف می زند، از همه گروه های سیاسی دیگر نیز خواست تا نظر خود را پیرامون مسئله کُرد با شفافیت در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

دمیرتاش با اشاره به سخنان برخی از سیاستمداران ملی گرای داخل اپوزیسیون ششگانه ترکیه مبنی بر این که برای به رسمیت شناختن HDP در ابتدا این حزب باید مرزهای خود را با PKK مشخص کند، نوشت: «HDP بازوی سیاسی PKK نیست. HDP یک حزب سیاسی دموکراتیک، قانونی و مشروع در ترکیه است. می خواهم از کسانی که مزخرفاتی چون "HDP باید از PKK فاصله بگیرد" را تکرار می کنند و آن را شرط گفتگو درباره مسائل ترکیه با HDP می دانند، چند پرسش بپرسم:

آیا اردوغان می توانست در زمانی که داشت با اوجالان مذاکره می کرد، از او خواسته باشد تا بین خود و تروریسم فاصله گذاری کند؟

آیا در زمانی که اردوغان در حال مذاکرات رسمی با PKK بود، از PKK خواست که بین خود و PKK فاصله گذاری کند؟

آیا شما وقتی مزخرف می بافید و به HDP می گویید که بین خودت و ترور فاصله بگذار، HDP در پاسخ شما می گوید: نه، ما طرفدار تداوم تروریسم هستیم، می خواهیم تروریسم تا ابد ادامه پیدا کند. یا این که HDP از شما می خواهد که دست در دست هم داده و از راه های سیاسی این موضوع را حل کنیم و باعث برقراری صلح شویم؟

شما از HDP می خواهید که تو هم بیا در کنار ما بایست تا با هم با تروریسم مبارزه کنیم و بچه های کرد را که به کوه ها رفته اند با هم بکشیم.

اما HDP چه می گوید؟ HDP می گوید کسی نباید کسی را بکشد. همه بچه های کُرد یا ترک که کشته می شوند فرزندان ما هستند. HDP خواستار پیدا کردن راه حل با روش های مبتنی بر صلح برای مسئله کُرد است.»

دمیرتاش در ادامه با زبانی صریح از اپوزیسیون شش گانه خواست تا موضع روشن خود را درباره حل مسئله کُرد بیان کند و نوشت: «اگر اپوزیسیون ششگانه راه حلی برای مسئله کرد ندارد و می گوید که پس از به قدرت رسیدن برای حل مسئله کرد "تروریست" های بیشتری را می کشیم؛ این را به طور واضح بیان کند. زیرا شمار زیادی از فرزندان، خواهران و برادران و بستگان میلیون ها نفر مردم کرد در کوه ها هستند و آن میلون ها نفر به بستگان خود خیانت نمی کنند، و به کسی که قرار است فرزندانشان را بکشد، رأی نمی دهند. امروز همه مردم اعم از کرد و ترک می خواهند سیاستمدارانی را بر سر کار ببینند که شهامت برقراری صلح را داشته باشند و فرزندان مردم را از کوه ها پایین بیاورند.»

رهبر پیشین و محبوب HDP خطاب به اپوزیسیون ترکیه افزود: «مردم از 40 سال کشت و کشتار خسته اند و به دنبال صلح هستند، صلح! آیا این را نمی فهمید؟»

دمیرتاش با بیان این که «به عقیده برخی سیاستمداران تروریسم باید همیشه ادامه پیدا کند؛ اما این تنها HDP است که باید از تروریست ها فاصله بگیرد» نوشت: «HDP خواهان به پایان رسیدن مسالمت آمیز و کامل تروریسم است.»

او در پایان پرسید: «لطفا با وجدان خود پاسخ دهید؛ چه کسانی باید واقعا از خشونت فاصله بگیرند؟»

کد خبر 38194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha