امید ترکیه به دیدار اردوغان و بایدن برای تضعیف کردهای سوریه

سرویس جهان- مقامات ترکیه امیدوارند با تدارک دیدار میان رجب طیب اردوغان و جو بایدن در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل، بتوانند آمریکا را از حمایت از نیروهای کرد سوریه دلسرد کنند.

به گزارش کردپرس، حمایت آمریکا از کردهای سوریه همواره یکی از موارد اختلاف میان آنکارا و واشنگتن بوده است. با این حال این مورد با چراغ سبز دونالد ترامپ به اردوغان برای حمله به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در سال 2019، کمرنگ تر شد.

انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور دموکرات در آمریکا در سال 2020 ، زمینه را برای تشدید اختلافات بر سر این موضوع فراهم کرد. مخالفت های دولت آمریکا با تهدیدهای اردوغان علیه کردهای سوریه در چند ماه گذشته، ادامه تسلیح نیروهای کرد سوریه و تاسیس پایگاههای جدید آمریکا در مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه، ترکیه را بیش از پیش ناامید کرده است.

اردوغان در حاشیه اجلاس سران ناتو در ژوئن گذشته توانست موافقت اردوغان برای خرید جنگنده اف 16 از آمریکا را کسب کند اما مخالفت های کنگره و سنا تاکنون مانع تحقق این خواسته شده است.

یکی از مقامات ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته است کشورش امیدوار است بتواند زمینه دیدار میان اردوغان و بایدن را در حاشیه جلسه سالانه سازمان ملل فراهم کند تا رئیس جمهور ترکیه بتواند نسبت به نرم کردن مواضع آمریکا و جو بایدن در مسائلی مانند خرید جنگنده و البته قطع حمایت نظامی آمریکا از کردها اقدام کند.

این مقام ترکیه ای گفته است می توان صفحه جدید در سوریه باز کرد اما لازم است آمریکا اقدام جدی انجام دهد. باید تهدید نیروهای کرد سوریه را به خوبی ارزیابی کرد. برخی مقامات آمریکایی از این مسئله آگاهی دارند.

کد خبر 38130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha