شهر تاریخی «گم گم» و «غار طلسم» استان ایلام مرمت می‌شود

سرویس ایلام - در دیدار نماینده ایلام و وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مرمت و احیای شهر تاریخی «گم گم» و «غار طلسم» مقرر شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سارا فلاحی نماینده ایلام در این دیدار مطرح کرد: یکی از بزرگ ترین میراث‌های فرهنگی استان ایلام شهر تاریخی «گم گم» است که روی کوه زیبای بانکول قرار دارد و در اثر بی توجهی و حفاری های غیر مجاز در حال تبدیل شدن به تلی از خاک است.

وی افزود: این شهر تاریخی از مسیر دهستان سراب ایوان و همچنین بخش آسمان آباد دو راه دسترسی دارد که خاکی و صعب العبور هستند و در صورت توجه ویژه اعتباری و مالی، این منطقه می تواند با توجه به جاذبه های طبیعی موجود در آن هم تفرجگاهی برای مردم استان خصوصا مردم دو شهرستان ایوان و چرداول باشد و هم به یک منطقه و جاذبه بزرگ گردشگری کشوری تبدیل شود.

نماینده مردم استان ایلام ادامه داد: «غار طلسم» یکی دیگر از جاذبه های این منطقه است که در جاده دره دریژ سراب ایوان قرار دارد و ثبت ملی شده است اما مسیر دسترسی آن صعب العبور و سخت است.

فلاحی ضمن اشاره به بازدید خود و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از این منطقه، عنوان کرد: از وزیر میراث فرهنگی تقاضا داریم برای احیای این دو میراث تاریخی و طبیعی دستورات لازم را صادر کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این دیدار دستور موافقت با درخواست نماینده استان ایلام در راستای احیا و مرمت شهر تاریخی «گم گم» و «غار طلسم» را صادر کرد.

ضرغامی گفت: برای تسریع در ایجاد راه های دسترسی دو مسیر ایوان و آسمان آباد به این آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری، دو وزارتخانه ورزش و جوانان و جهاد کشاورزی با محوریت سازمان عشایری کشور نیز باید ورود کنند و عن قریب یک تفاهمنامه میان سه وزارتخانه میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و جهاد کشاورزی امضا شود چون دو مسیر دسترسی مذکور هم برای عشایر حیاتی هستند و هم می تواند به راه سلامت برای ورزش همگانی مردم تبدیل شوند.

در این جلسه نماینده ایلام با توجه به استهلاک خودروهای اداره کل میراث فرهنگی استان درخواست خودروی کمک دار کرد که طبق دستور وزیر تهیه آن در اولویت قرار گرفت.

کد خبر 37369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha