یک فایل صوتی از مکالمه محمد زکی چلبی و کارمند میت منتشر شد که در آن میت زکی را تهدید می کند

سویس ترکیه - یک فایل صوتی منتشر شده که در آن زکی به درخواست فردی که که گفته می شود کارمند میت است و خواستار شهادت زکی علیه فعالان کرد است پاسخ منفی می دهد و از سوی میت تهدید می شود.

به گزارش کردپرس، صدای مکالمه ای ضبط شده از محمد زکی چلبی فعال سیاسی کُرد که در اقلیم کردستان ترور شد، نشان می دهد که او از چندی پیش از ترور از سوی اعضای سازمان اطلاعات ترکیه (میت) تهدید شده است.

بر اساس گزارش روژنیوز، در این فایل صوتی که به تازگی منتشر شده است، فردی که به ادعای روژ نیوز از اعضای میت است، از چلبی می خواهد که در ازای پاک شدن پرونده قضائی اش در دادگاه ترکیه، علیه برخی افراد شهادت/اطلاعات دهد. چلبی نیز در پاسخ می گوید: «اگر چنین کمکی به شما بکنم، شما این افراد را یا به زندان خواهید انداخت و یا خواهید کشت. آیا این کار امری اخلاقی است؟» در این مکالمه کارمند میت او را تهدید می کند که اگر به فکر خود نیست به فکر خانواده اش باشد.

شرح گفتگوی منتشر شده در فایل صوتی:

کارمند میت: پیش از این درباره اهداف مان از این تماس به شما توضیح داده بودم. می دانی که دولت می خواهد چیزهایی را بداند. وقتی آقا شریف پیش ما آمد اهدافمان را به او گفتیم، او نیز حسن نیت خود را به ما نشان داد. ما تنها می خواهیم که به ما اطلاعات بدهی. می توانیم یک جایی بنشینیم و حرف بزنیم. در این مورد به کمک شما احتیاج داریم.

زکی چلبی: پیش از این هم به شما گفتم، به جز اطلاعاتی که درباره خودم می توانم بدهم، درباره هیچ کسی نمی توانم چیزی را با شما در میان بگذارم. من بیست سال است که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنم. پس از این همه اتفاق، دولت آمده و می خواهد در ازای نجات خودم، درباره انسان های بی گناه اطلاعات بدهم. این کار با هویت و شخصیت من در تناقض است. من یک کُرد وطن پرست و خواهان برادری کردها هستم. در تماس قبلی شما هم گفتم که من کسی نیستم که به شما اطلاعات بدهد. اگر پاسخ قاطعی بخواهید من نمی توانم کاری را که می خواهید برای شما انجام دهم.

کارمند میت: چرا فکر می کنی که این موضوع فقط بر سرنوشت خودت تأثیر می گذارد. این فقط به تو مربوط نیست. تو خانواده و زن و بچه داری. چرا کمی هم به همسر و بچه هایت فکر نمی کنی؟

زکی چلبی: آزادی تنها یک خانواده مگر چقدر امکان پذیر است؟ فکر کن اگر یک جنگل بزرگ در حال سوختن باشد، نجات جان یک درخت تنها چه معنایی می تواند داشته باشد؟

کارمند میت: از تو می خواهیم برای پروژه های آینده ما، برای ما، یک چیزهایی بنویسی. می خواهیم یک گزارش بنویسی.

زکی چلبی: تو پیشتر هم به من گفتی که پاک شدن پرونده من تنها به یک جمله از دهان یک نفر بسته است. واقعا عدالت به یک جمله از دهان یک نفر بسته است؟ این درست است؟ چیزی که تو گفتی دقیقا این بود مگر نه؟

کارمند میت: بله، منظورم دقیقا همین بود.

زکی چلبی: اگر عدالت به یک جمله از دهان یک نفر بستگی داسته باشد، این حکومت از هیچ قانونی نمی تواند حرف بزند.

کارمند میت: دولت می گوید اگر زکی به ما کمک کند، ما هم پرونده اش را پاک می کنیم.

زکی چلبی: گر چنین کمکی به شما بکنم، شما این افراد را یا به زندان خواهید انداخت و یا خواهید کشت. آیا این کار امری اخلاقی است؟

لازم به ذکر است، محمد زکی چلبی فعال سیاسی کُرد زاده وان، که از 12 سال پیش به دلیل پرونده های قضائی سیاسی که علیه او تشکیل شده بود، به کردستان عراق مهاجرت کرده و در سلیمانیه ساکن شده بود، در 18 می در مقابل رستوران خود مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و جان باخت.

کد خبر 35782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha