حق نمایندگی فیگن یوکسک داغ نقض شده است

سرویس ترکیه - دادگاه قانون اساسی ترکیه در حکم خود اعلام کرد حقوق فیگن یوکسک داغ رئیس مشترک سابق HDP در دادگاه نقض شده است.

به گزارش کردپرس، دادگاه قانون اساسی ترکیه (AYM) اعلام کرد که حق فیگن یوکسک داغ رئیس مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق (HDP) که در انتخابات به نمایندگی مجلس برگزیده شده بود، به دلیل پرونده لغو مصونیت قضائی اش نقض شده است.

بنا بر خبر جمهوریت، از آنجایی که یوکسک داغ به اتهام ارتکاب جرمی که پیش از انتخاب شدن به نمایندگی مجلس رخ داده است، نباید به آن جرم از سمت نمایندگی مجلس برکنار می شد. به این ترتیب حق انتخاب شدن او برای نمایندگی مجلس نقض شده است.

خانم یوکسک داغ متهم است که در در مراسم بزرگداشتی که بر سر مزار یکی از اعضای سازمان MLKP که ترکیه آن را سازمان تروریستی می داند، شرکت کرده است.

در حالی که دادگاه قانون اساسی درخواست یوکسک داغ برای محاکمه مجدد را رد کرد، اما با اکثریت آرا اعلام کرد که حق آزادی بیان یوکسک داغ و همچنین حق انتخاب شدن او در مجلس و شرکت او در فعالیت های سیاسی، نقض شده است.

دادگاه قانون اساسی همچنین حکم بر پرداخت 30 هزار لیر غرامت برای خسارات غیر مادی به یوکسک داغ داد اما دعوی او برای دریافت خسارت مادی را به دلیل عدم ارائه اسناد و مدارک مربوطه رد کرد.

مراد چپنی نماینده HDP با انتشار پستی در توئیتر خود، از از مصطفی شنتوپ، رئیس مجلس ترکیه، و بکر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه خواست تا بر اساس تصمیم اخیر دادگاه قانون اساسی ترکیه، همه پیامدهای ناشی از حکم دادگاه قبلی، از میان برداشته شود.

کد خبر 35587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha